Hoitotieteen symposiumissa paneudutaan hoitoalan työvoimapulaan ja hoitajien työuriin

05.11.2021

Miten sujuvoitetaan uran alkua, miten luoda työura potilashoidossa ja mitä työelämä voi hoitajan uralle tarjota? Näihin kysymyksiin saadaan vastauksia verkossa järjestettävässä Varsinais-Suomen hoitotieteen symposiumissa tiistaina 9.11.2021 klo 12.00 alkaen.

Tämän vuoden Varsinais-Suomen hoitotieteen symposium ja sen teema ”Kliininen uramalli ja sen johtaminen” osuvat erittäin ajankohtaiseen tilanteeseen. Koronapandemian pitkittyminen on entisestään lisännyt hoitoalan työvoimapulaa. Vaikeaan tilanteeseen on haettava ratkaisuja yhteistyössä.

– Hoitotyön kentällä, niin sosiaali- ja terveyspalveluissa, korkeakouluissa kuin järjestöissä, tilannekuva on ollut tiedossa pitkään, ja useisiin suunnanmuutokseen pyrkiviin tekoihin on jo ryhdytty. Haluammekin symposiumissa ajatella hoitajan työuraa mahdollisuuksien valossa, kuten miten työuria jo nyt vahvistetaan ja mitä vielä voimme tehdä, kertoo Hoitotieteiden tutkimusseuran Varsinais-Suomen aluetoimikunnan puheenjohtaja Sunna Rannikko.

Symposium täydentää jo ennestään hyvää keskusteluyhteyttä eri hoitotyön toimijoiden välillä Varsinais-Suomessa. Vuosittainen symposium järjestetään Hoitotieteiden tutkimusseuran (HTTS ry) Varsinais-Suomen aluetoimikunnan koordinoimana yhteistyössä Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry:n, Terveyskampus Turun, Tehyn akateemisten, Turun ammatti-instituutin, Turun ammattikorkeakoulun, Turun kaupungin hyvinvointitoimialan, Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen, Varsinais-Suomen sairaanhoitajat ry:n, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin sekä Yrkeshögskolan Novian kanssa.

Symposiumiin odotetaan yhteensä yli 200 osallistujaa pääosin Varsinais-Suomesta ja myös muualta Suomesta. Osallistujat kattavat monipuolisesti hoitotyön uran eri vaiheita alan opiskelijoista kokeneisiin asiantuntijoihin.

Ohjelma:

12.00–12.30 Sosiaali- ja terveysministeriön terveiset Päivi Nygren, neuvotteleva virkamies, Sosiaali- ja terveysministeriö

12.30–13.00 Vauhtia urapolkuun – TAI ja TuAMK yhteistyöllä Camilla Laaksonen, koulutus- ja tutkimuspäällikkö, Turun ammattikorkeakoulu ja Kalle Ojanen, koulutuspäällikkö, Turun ammatti-instituutti

13.00–13.30 Uramalli veto- ja pitovoimana – missä mennään Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä? Tuija Lehtikunnas, vs. hallintoylihoitaja, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

13.30–14.00 Kliininen ura – tiedeperustaisia tulevaisuudennäkymiä Helena Leino-Kilpi, professori, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos; Sivutoiminen ylihoitaja, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

14.00–14.15 Tauko

14.15–14.45 Työelämä on suuria ihmeitä täynnä sille, joka on valmis niitä ottamaan vastaan Katja Huukkala, kliinisen hoitotyön asiantuntija, Turun kaupungin hyvinvoinnin palvelukokonaisuus

14.45–15.30 Keskustelu alustuksista

15.30–16.00 Yhteenveto päivästä Symposiumin pj. Sanna Koskinen, Hoitotieteiden Tutkimusseura HTTS ry:n Varsinais-Suomen aluetoimikunta

Lisätietoa:

Hoitotieteiden tutkimusseura HTTS ry Varsinais-Suomen aluetoimikunta Sunna Rannikko, p. 050 337 4104, seeran@utu.fi

Luotu 05.11.2021 | Muokattu 05.11.2021