Lasten lauantait kasvitieteellisessä puutarhassa tarjoavat tiedetekemistä koko perheelle

28.09.2021

Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa lanseerataan lauantaina 2.10.2021 uusi tiedetapahtumasarja Lasten lauantai. Vuoden 2021 loppuun saakka jokaisen kuukauden ensimmäinen lauantai tarjoaa erityisesti lapsiperheille tiedetempauksia ja työpajoja, joissa päästään itse kokeilemaan ja tiedeseikkailemaan niin kasvihuoneille kuin laboratorioon. Tervetuloa mukaan!

Turun yliopisto kehittää aktiivisesti yleisötoimintojaan osana yliopiston yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Syyskuun ensimmäisenä lauantaina Turussa vietettiin elokuvapäivää ja puutarha täyttyi lapsiperheistä. Onneli, Anneli ja nukutuskello -elokuvan lisäksi lapsille ja aikuisille oli tarjolla tiedepajoja, ongelmanratkaisutehtäviä ja opastettuja Aikavaellus-kierroksia.

– Oli todella upeaa pitkästä aikaa päästä järjestämään oikeaa tapahtumaa ja kunnolla vuorovaikutukseen vierailijoiden kanssa. Saimme lapsilta ja heidän vanhemmiltaan todella paljon positiivista palautetta. Tuntuu siltä, että säännöllisille tiedetapahtumille on nyt tilausta, kertoo Turun yliopiston biodiversiteettiyksikössä työskentelevä Aliisa Wahlsten

Jokaiselle Lasten lauantaille on valittu oma teemansa. Lokakuussa sadonkorjuuhengessä tutustutaan kasvien elämään. Pohdimme muun muassa sitä, mitä kasvit tekevät talvella ja mitä elämä ylipäätään on. Marraskuussa ollaan puolestaan pyhäinpäivän ja halloweenin tunnelmissa; arvuutellaan muun muassa kurpitsojen kokoa ja tutkitaan mikroskoopilla hämähäkkejä. Joulukuussa on luvassa jo jouluun liittyviä tiedepajoja ja muun muassa tonttubongausta kasvihuoneissa.

– Jokainen Lasten lauantai alkaa puutarhan ja kahvilan avautuessa klo 11 ja ohjelmaa on kahteen saakka iltapäivällä. Päivä alkaa puolen tunnin tiedepajalla, jonka jälkeen klo 12–13 Seminaarisalissa puutarhuri tai tutkija kertoo ja keskustelee päivän teemasta. Aikaa on varattu myös kysymyksille ja yhteiselle ihmettelylle, joka on tieteessä erityisen tärkeää. Tyhmiä kysymyksiä ei ole ja joskus lapset onnistuvat kysymään niin vaikeita kysymyksiä, ettei asiantuntijakaan tiedä vastausta, nauraa Wahlsten.

Iltapäivällä järjestetään vielä toinen tiedepaja. Seminaarisalin ohjelma on maksutonta, mutta tiedepajoista kerätään pieni maksu. Tiedepajaan mahtuu 8 lasta kerrallaan ja paikka kannattaa varata etukäteen. Työpajat on suunnattu 7–12 -vuotiaille ja myös vanhemmat ovat tervetulleita mukaan tutkimaan ja ihmettelemään. Tiedetyöpajoista todella innostuvat voivat myöhemmin viettää jopa synttäreitään LUMA-labrassa tehden lisää tieteellisiä kokeita yhdessä kavereiden kanssa.

– Laboratoriossa pukeudutaan suojavaatteisiin, valkoisiin takkeihin ja suojalaseihin, ja käyttäydytään asiaan kuuluvalla tavalla. Silti tylsää ei ole kenelläkään, kun lapset pääsevät itse kokeilemaan ja yllättymään tieteen ihmeellisestä maailmasta, kertoo Henna Pesonen Lounais-Suomen LUMA-keskuksesta.

Lasten lauantait järjestää Turun yliopiston Biodiversiteettiyksikkö Luonnon monimuotoisuus -hankkeen ja LUMA-keskuksen yhteistyönä.

Ota päivämäärät ylös ja saavu nauttimaan tieteestä ja puutarhasta koko perheen voimin.

Lasten lauantaiden ohjelma:

2.10.2021 Kasvien elämää siemenestä sadonkorjuuseen
6.11.2021 Halloweenin hämähäkit ja pyhäinpäivän perinteet
4.12.2021 Puutarhan joulu - Tuoksuja ja tonttuja

Työpajojen hinta on 5 €/lapsi. Kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhaan on vapaa pääsy (avoinna joka päivä klo 8–20). Sisäpuutarhan kasvihuoneisiin pääsymaksu (avoinna klo 11–17)

Luotu 28.09.2021 | Muokattu 04.11.2021