Sote-akatemian ja Luonnonvarakeskuksen yhteistyönä syntynyt luontoperustaisen hyvinvoinnin verkkokurssi starttaa

12.11.2020

Turun yliopiston Sote-akatemia ja Luonnonvarakeskus (Luke) ovat yhteistyössä toteuttaneet verkko-opintojakson, joka tekee näkyväksi luonnon ja eläinten ihmisille tuottamaa hyvinvointia. MOOC-kurssi on vapaasti kaikkien saatavilla ja suoritettavissa avoimen yliopiston kautta.

Sote-akatemian kolmas MOOC (Massive Open Online Course) -opintojakso on avattu. Luontoperustaisen hyvinvoinnin MOOC on kahden opintopisteen laajuinen verkkokurssi, jonka aineistoihin kaikki voivat vapaasti tutustua. Opintojakso sisältää luontoperustaisen hyvinvoinnin perusteita, eläinavusteista kuntoutusta käsittelevän osuuden sekä tulevaisuudentutkimuksen näkökulmia luontoperustaisista palveluista.

Sote-akatemian koulutuksesta vastaava päällikkö Jussi Lehtonen kertoo, että MOOC tuo odotetun lisän Sote-akatemian koulutuksiin.

– Koulutus tarjoaa aivan uuden näkökulman ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen. Kurssi täydentää hienosti sivistys-, sosiaali- ja terveydenhuollon alan opintojamme ja kasvattaa monialaisen koulutustarjontamme jo 53 opintopisteeseen.

Monialaisesti toteutettu verkko-opintojakso sopii hyvin kaikille, joita luontoperustaisen hyvinvoinnin perusteet kiinnostavat. Luken tutkija Maija Lipponen kertoo, että kohderyhmä on laaja.

– MOOC-kurssin sisältöjä voivat käyttää esimerkiksi palveluita tuottavat yrittäjät. He eivät välttämättä hae kurssilta suoritusmerkintää, vaan ovat kiinnostuneita työtään tukevasta, ajankohtaisesta tiedosta.

Turun yliopiston opiskelijat voivat suorittaa opintojakson osana tutkintoaan Sote-akatemian kautta. Kurssi on tarjolla myös Turun yliopiston avoimessa yliopistossa, jossa kuka tahansa voi sen tehdä ja saada siitä suoritusmerkinnän. Pieniin osasiin pilkottu, oman aikataulun mukaan suoritettava verkkokurssi antaa vapautta ja vaihtoehtoja suorittaa opintoja itselle parhaaseen aikaan.

Podcastit ja videot ovat hyvä oppimateriaali

Opintojaksoa suunnittelemassa ollut yliopisto-opettaja, puheterapeutti Marjaana Raukola-Lindblom Turun yliopistosta kertoo, että eläimet ovat nykyisin apuna monenlaisissa terapian ja kuntoutuksen muodoissa.

– Esimerkiksi koiran läsnäolo puheterapiatapaamisessa voi avata monenlaisia lukkoja. Parhaassa tapauksessa eläin aktivoi vaikeasti vammautuneen ihmisen koko kehoa ja on tukemassa kokonaisvaltaista kuntoutumista. Näistä teemoista teimme kurssin aineistoksi podcasteja, joissa myös asiakkaan ääni pääsee kuuluviin.

Opetuskäyttöön tehtyjen podcastien tuotanto on vahvassa nousussa Sote-akatemiassa.

– Olemme esimerkiksi tällä opintojaksolla lähteneet siitä, että nyt tuotetut podcastit ovat kaikille avointa oppimateriaalia, Jussi Lehtonen kertoo.

Luke on tuottanut kurssille opetusmateriaaliksi myös useita videoita, joita opiskelija voi oppimisensa ohella hyödyntää oman tai vaikka asiakkaansa hyvinvoinnin tukemiseen. Virtuaalinen luontokokemus tekee tuloaan.

Jussi Lehtonen, tutkimuspäällikkö, Sote-akatemia, Turun yliopisto, +358 50 326 3735, jussi.lehtonen@utu.fi

Maija Lipponen, tutkija, Luonnonvarakeskus, +358 29 532 2024, maija.lipponen@luke.fi

Kuva: Jari Lindeman/Luke

Luotu 12.11.2020 | Muokattu 12.11.2020