Markkinointi- ja media-alan huippuosaaja Alex Nieminen aloittaa työelämäprofessorina Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa

14.09.2023

MA (Master of Arts) Alex Nieminen on nimitetty työelämäprofessoriksi Turun kauppakorkeakouluun 1.8.2023 alkaen. Nieminen vahvistaa markkinoinnin ja erityisesti markkinointiviestinnän osaamista Turun yliopistossa, sekä lisää yhteistyötä markkinoinnin opetuksen ja käytännön työelämän välillä.

Opiskelijoille Nieminen tuo tuoretta ja ajankohtaista tietoa markkinointiviestinnän ja digitaalisen liiketoiminnan haasteista ja käytännöistä.

- Markkinointiviestintä on toimialana ennennäkemättömässä muutoksessa digitaalisten alustojen vallatessa markkinaosuutta massamedioilta. Olemme siirtymässä massamedioiden jälkeiseen aikaan, jossa mediakulutus ja kuluttajakäyttäytyminen muuttuvat nopeasti. Tämä merkitsee toimialalle, niin mainostajille, toimistoille kuin medioillekin, uusia haasteita ja mahdollisuuksia. Haluan osaltani olla tuomassa tuoretta osaamista ja näkökulmia käytännön tasolta opiskelijoille näistä muutoksista, Nieminen sanoo.

Työelämäprofessuuri sijoittuu markkinoinnin oppiaineeseen sekä tutkimusyhteistyöhön profiloituvaan Centre for Collaborative Research (CCR) -yksikköön.

- Alexin ymmärrys luotettavan markkinatutkimustiedon merkityksestä ja kokonaisvaltaisesta markkinointiajattelusta sekä hänen laaja käytännön kokemuksensa yritysjohtamisesta, markkinointiviestinnästä, brändijohtamisesta sekä yleensä markkinoinnin johtamisesta rikastavat lukuisin tavoin opetusta, tutkimusta ja yhteistyöverkostoja markkinoinnin oppiaineessa, professori Rami Olkkonen kertoo.

- Alexin palava into osallistua uusien tutkimusideoiden kehittämiseen tuo uutta potkua tekemiseemme. Hänen laaja-alainen kokemuksensa ja innovatiivinen otteensa antavat meille mahdollisuuden katsoa asioita uusista näkökulmista ja viedä koulutuksen ohella myös tutkimusta seuraavalle tasolle, sanoo CCR:n tutkimusjohtaja Aki Koponen.

Nieminen toimii tällä hetkellä perustamansa N2 Helsinki Oy -markkinointiviestintäkonsernin toimitusjohtajana. Hän on internet-liiketoiminnan ja digitaalisen markkinoinnin alalla uranuurtaja sekä kokenut sarjayrittäjä. Nieminen perusti The Works Finland Oy:n, joka oli yksi Suomen ensimmäisistä digitaalisen markkinoinnin konsulttiyhtiöistä. Hän myi yrityksen ruotsalaiselle Icon Medialab Ab:lle (nykyään LBI) ja toimi sen jälkeen yhtiön johtoryhmässä. Nieminen on myös aiemmin toiminut johtavan pohjoismaisen mainostoimiston Hasan & Partners Oy:n toimitusjohtajana sekä useissa eri tehtävissä media-alan ja digitaalisen markkinoinnin organisaatioissa.

Luotu 14.09.2023 | Muokattu 14.09.2023