Maustavatko tiede, taide ja teknologia tulevaisuuden ruokaelämyksiä?

05.10.2021

Miltä maistuu virtuaaliteknologian avulla maustettu juusto? Entäpä miltä tuntuu keittoa kauhovan lusikan tuottama värähtely ruokailijan tuolissa? Syksyllä 2021 Turun yliopistossa perehdytään kolmen tapahtuman sarjassa tulevaisuuden ruokaelämyksiin erilaisina tieteen, taiteen ja teknologian yhdistelminä.

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus järjestää yhdessä kansainvälisen tutkija-taiteilijayhteisön kanssa syksyllä 2021 kolme tapahtumaa, joiden keskiössä on ruokailutilanteeseen liittyvä yhteisöllisyys ja sen merkitys digitalisoituvassa maailmassa. Esitysten ja puheenvuorojen lomassa tutustutaan työryhmän kehitteillä oleviin sovelluksiin, jotka muokkaavat ruokailuun ja maistamiseen liittyviä aistikokemuksia.

– Teknologia on yhä monimuotoisemmin osa elämäämme, eikä ruokailukokemus ole tässä poikkeus. Ruokailun ydin on kuitenkin edelleen muuttumaton: ruokaillessa olemme yhdessä, jaamme yhteisen kokemuksen, aistimme, maistamme ja olemme läsnä ainutkertaisessa hetkessä. Ruokahetki on yhteisöllisyytemme alkuaine. Näin on myös teknologistuvassa maailmassa, ja meidän tulisikin osata valjastaa teknologia palvelemaan tuota yhteisen ruokailun ikiaikaista merkitystä, sanoo professori Anu Hopia Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

– Voisiko teknologian ja taiteen yhdistelmä tuottaa kokemuksen yhteisestä ruokahetkestä ystävien seurassa, vaikka istuisimme yksin keittiössämme maapallon toisella laidalla? Hopia jatkaa.

Värähteleviä aterimia ja viininmaistelua VR-laseilla

Syksyn kolmesta tapahtumasta ensimmäinen järjestetään perjantaina 8.10. klo 10–14 Koneen säätiön Lauttasaaren kartanossa. Työpajassa tutustutaan esimerkiksi VR-lasien avulla toteutettuun viininmaistatukseen, värähteleviin aterimiin, iPadilla viriteltyyn keittolautaseen, sekä äänimaustamisen uusiin mahdollisuuksiin.

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen tutkijoiden kanssa yhteistyöryhmään kuuluvat syksyllä vierailulle saapuvat argentiinalaiset tutkijat Bruno Mesz ja Gabriel Vinderola, tanssitaiteilija Maria Zegna sekä ranskalainen VR- asiantuntija Jean-Christophe Sakdavong. Suomalaiset tutkijakumppanit, muusikko ja jatko-opiskelija Sami Silén sekä professorit Seppo Salminen ja Anu Hopia, isännöivät tilaisuuksia.

Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan kaikkiin syksyn tapahtumiin. Ensimmäisessä tapahtumassa paikan päälle mahtuu 30 henkeä. Kaikkiin tilaisuuksiin voi osallistua myös etäyhteydellä.

Projektin tapahtumat:

8.10.2021 klo 10–14: Lauttasaaren kartano, Koneen Säätiö, Helsinki
Työpajassa tutustutaan esimerkiksi VR-lasien avulla toteutettuun viininmaistatukseen, värähteleviin aterimiin, iPadilla viriteltyyn keittolautaseen, sekä äänimaustamisen uusiin mahdollisuuksiin. Lisäksi työpajassa pohditaan yhteisöllisyyden merkitystä tulevaisuuden ruokailukokemuksessa. Paikan päälle tilaisuuteen mahtuu 30 henkeä, mutta myös etäosallistuminen on mahdollista.

28.10.2021 klo 13–15: Kulttuurikeskus Kalevan Navetta, Seinäjoki
Työpajat virtuaalisten ruokailuvälineiden kehittämiseksi jatkuvat Seinäjoella. Työpajan jälkeen osallistujilla on mahdollisuus omakustanteiseen tutkijoiden, taiteilijoiden ja keittiömestari Jani Unkerin luomaan illalliseen klo 19 alkaen. Viiden ruokalajin lisäksi tarjolla on virtuaali- ja taide-elämyksiä kaikille aistipiireille.

10.12.2021 klo 14–19: Turun yliopisto, Flavoria/Aistikattila, Turku
Syksyn aktiviteetit kootaan yhteen Turun yliopiston Aistikattilassa järjestettävässä loppuseminaarissa, jonka päätteeksi perehdytään syksyn kehitystyön tuloksiin yhteisessä moniaistisessa cocktail-tilaisuudessa. Aistikattila on moniaistitila, joka soveltuu tutkimus- ja opetuskäyttöön sekä innovaatiotyöpajojen, seminaarien ja tapahtumien järjestämiseen.

Tapahtumia rahoittaa Koneen säätiö. Kaikki tilaisuudet ovat englanninkielisiä ja niihin voi osallistua sekä paikan päällä että etäyhteydellä. Tapahtumista tiedotetaan myöhemmin lisää Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen Facebook-sivulla ja tapahtumasarjan Facebook-tapahtumassa.

Lisätietoa:

Anu Hopia