Mediakutsu: Pohjoismainen seminaari kokoaa fyysisen aktiivisuuden tutkijat Turkuun 4.–6.10.2023

02.10.2023

Fyysiseen aktiivisuuden ja paikallaanolon mittaamiseen keskittyvä tieteellinen seminaari Nordic Seminar on Technical Measurements of Physical Activity & Sedentary Behaviour järjestetään Turun yliopistossa Medisiina D -rakennuksessa 4.–6.10.2023. Järjestyksessään kuudes seminaari järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa.

Turun yliopiston kansanterveystieteen oppiaineen järjestämä Nordic PABS -seminaari keskittyy fyysisen aktiivisuuden ja paikallaanolon tekniseen mittaamiseen.

Fyysisen aktiivisuuden hyödyistä ja paikallaanolon haitoista tiedetään jo paljon, mutta edelleen tarvitaan luotettavaa tutkimustietoa liikkumisen esteistä sekä tehokkaista keinoista edistää ja lisätä väestön aktiivisuutta ja vähentää paikallaanoloa. Yksi kulmakivi laadukkaalle fyysisen aktiivisuuden tutkimukselle on luotettavat mittausmenetelmät.

Teknologinen kehitys viimeisen vuosikymmenen aikana on laajentanut ja tarkentanut fyysisen aktiivisuuden ja paikallaanolon mittaamista itsearviointimenetelmiin verrattuna. Kannettavilla tai kehoon kiinnitettävillä mittalaitteilla voidaan mitata tarkasti fyysisen aktiivisuuden määrää, intensiteettiä ja tapoja koko vuorokauden ajalta. Yleisimpiä mittausmenetelmiä ovat kiihtyvyysanturi- ja asennontunnistusteknologiaan perustuva liikemittari, sydämen sykettä mittaava sykemittari, lihasaktivaatiota mittaava elektromyografia sekä GPS-paikannukseen pohjautuvat mittarit, jotka antavat tietoa liikkujan sijainnista ja reiteistä.

– Jotta alan kehityksen tahdissa pysytään, Nordic PABS -kaltaisten seminaarien tieteellinen merkitys on suuri. Suomalaistutkijat, oma tutkimusryhmämme mukaan lukien, ovat olleet aktiivisesti mukana kansainvälisissä fyysisen aktiivisuuden tutkijaverkostoissa ja onkin kunniatehtävä saada alan huippututkijat Turkuun, sanoo kansanterveystieteen ja epidemiologian professori Sari Stenholm Turun yliopistosta.

Kolmipäiväisen seminaarin ohjelmassa on 17 tieteellistä esitystä ja GPS-mittauksiin keskittyvä työpaja. Torstai-iltapäivä on varattu nuorten tutkijoiden esityksille, jossa he pääsevät kertomaan omista tutkimustuloksistaan. Seminaariin osallistuu yli 100 osallistujaa Pohjoismaista ja muualta Euroopasta.

> Lisätietoa seminaarista

Lisätietoja: