Osallistu tutkimukseen: Miten yli vuosi koronapandemiaa on vaikuttanut elämääsi?

29.06.2021

Tutkijat yli 40 maasta selvittävät, miten koronapandemia on vaikuttanut ihmisten elämään ympäri maailmaa. Turun yliopiston tutkijat keräävät tutkimuksen aineistoa Suomessa. Osallistu tutkimukseen ja kerro, miten pandemiavuosi on muuttanut psyykkistä hyvinvointiasi tai käyttäytymistäsi ja miten suhtaudut koronarokotteisiin.

Tutkimus on jatkoa viime vuonna yli 150 000 ihmisen kokemuksia kartoittaneelle tutkimukselle, jonka tulokset osoittivat stressin, koronahuolen sekä luottamuksen hallitusten koronatoimiin olevan yhteydessä siihen, miten hyvin ihmiset noudattivat pandemian hidastamiseen tähtääviä ohjeita. Tutkimuksessa löydettiin myös merkittäviä maakohtaisia eroja.

Turun yliopiston tutkijat Jarno Tuominen ja Pilleriin Sikka vastaavat tutkimuksen toteutuksesta Suomessa.

– Viime vuonna yli 20 000 suomalaista vastasi kyselyyn. Tulokset osoittivat suomalaisten kokevan muita eurooppalaisia vähemmän stressiä ja enemmän luottamusta hallituksen koronatoimia kohtaan, Tuominen tiivistää.

– Ensimmäisten koronakuukausien aikana ihmiset olivat pääasiallisesti huolissaan Suomen taloudesta sekä omasta ja läheistensä terveydestä, hän lisää.

Jatkotutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, millainen vaikutus yli vuoden kestäneellä koronapandemialla on ollut.

– Toivomme mahdollisimman monen suomalaisen osallistuvan kyselyyn. On erittäin kiinnostavaa ja arvokasta saada nähdä, miten ihmisten asenteet, käyttäytyminen ja psyykkinen hyvinvointi ovat muuttuneet tämän haastavan vuoden aikana. Tämä tutkimus auttaa varautumaan tuleviin kriisitilanteisiin erityisesti ihmisten psykologisten tarpeiden näkökulmasta, Sikka toteaa.

Osallistu tutkimukseen täyttämällä kysely.

Kysely kestää 15–30 minuuttia, ja se on täysin anonyymi (henkilö- tai tunnistetietoja, kuten nimeä tai IP-osoitetta ei kerätä). Tulokset julkaistaan tieteellisissä aikakauslehdissä, ja aineisto jaetaan avoimesti siten, että kaikki kiinnostuneet tutkijoista maallikoihin ja toimittajista poliitikkoihin saavat tiedon käyttöönsä.

Tutkimuksen ensimmäisen osan tulokset on julkaistu vertaisarvioiduissa tiedelehdissä Royal Society of Open Science ja Scientific Data. Tutustu suomalaisen osan yhteenvetoon.

Luotu 29.06.2021 | Muokattu 19.12.2022