Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on Turun yliopiston vuoden alumni

28.02.2020

Turun yliopiston vuoden alumnin tunnustus myönnettiin tasavallan presidentti Sauli Niinistölle Turun yliopiston 100. vuosijuhlassa 28.2.2020. Vuoden alumnina presidentti Niinistö kannustaa tieteentekijöitä rohkeaan työhön paremman tulevaisuuden rakentamiseksi.

Presidentti Sauli Niinistö Turun yliopiston 100. vuosijuhlassa
Vuoden alumnin tunnustus myönnettiin tasavallan presidentti Sauli Niinistölle Turun yliopiston 100. vuosijuhlassa perjantaina 28.2.2020. Kuva: Hanna Oksanen

Vuoden alumnin tunnustuksella Turun yliopisto kiittää tasavallan presidentti Sauli Niinistöä siitä, että hän on työllään ja toiminnallaan puolustanut tiedon, tutkimuksen ja koulutuksen merkitystä 2000-luvun Suomessa. Presidentti Niinistö kertoo olevansa otettu kunnianosoituksesta.

– Kiitän entistä opinahjoani tunnustuksesta. Arvostan sitä ja toivon, että se tulee tehdystä työstä ja tuloksista, Niinistö sanoo.

Sauli Niinistö valmistui oikeustieteen kandidaatiksi Turun yliopistosta vuonna 1974. Vuonna 2011 hänet kutsuttiin yliopiston kunniatohtoriksi.

Presidenttikausillaan Niinistö on korostanut tutkitun tiedon merkitystä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa. Turun yliopiston vuoden alumnina presidentti Niinistö kannustaa tieteentekijöitä rohkeaan ja riippumattomaan työhön paremman tulevaisuuden rakentamiseksi.

– Tulevaisuuden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jolla on oltava selkeä suunta. Aikamme hektisyys tuottaa paljon poukkoilevaa ja värikästä päivän tietoa, joka aina peittää eilisen tiedon. Ongelmaa onkin tiedon vastaanottamisessa; miten tieteen ja tutkimuksen vakaa sanoma tällaisella kentällä menestyy. Sanotaan, ettei totuus pala – uskon, että tulevaisuuden ratkaisut yhä tehdään arvioimalla ne tutkitun ja punnitun tiedon valossa.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vastaanotti vuoden alumnin tunnustuksen
Presidentti Niinistö kiitti entistä opinahjoaan tunnustuksesta. Kuva: Hanna Oksanen

Vuoden alumnin tunnustus myönnetään vuosittain Turun yliopiston kasvatille, joka on edistänyt Turun yliopiston ja suomalaisen yhteiskunnan menestymistä. Tunnustus myönnettiin tasavallan presidentti Sauli Niinistölle Turun yliopiston 100. vuosijuhlassa perjantaina 28.2.2020.

Luotu 28.02.2020 | Muokattu 28.02.2020