Tule mukaan kartoittamaan kampuksen eliölajit! BioBlitz-tapahtuma Turun yliopistolla 21.–22.5.

26.04.2022

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö järjestää 21.–22.5.2022 BioBlitz-tapahtuman, jossa kartoitetaan vuorokaudessa mahdollisimman monta eliölajia yliopiston kampusalueella. Lajikartoitukseen voivat osallistua kaikki kiinnostuneet ja tapahtumassa on ohjelmaa myös lapsiperheille.

BioBlitz on alun perin Yhdysvalloista lähtöisin oleva lajikartoitustapahtuma. Tapahtuman tarkoitus on yhden vuorokauden aikana löytää ja tunnistaa tietyltä alueelta mahdollisimman monta lajia.

Turun yliopiston kampusalueella toukokuussa järjestettävä BioBlitz alkaa lauantaina 21.5. klo 13.00 Naturassa tervetulotilaisuudella ja itse kartoitus aloitetaan klo 14.00. Tapahtuma päättyy sunnuntaina 22.5. klo 14.00.

Tapahtuma on ilmainen ja soveltuu kaikenikäisille vuorotyöstä päivätyöhön, sillä tapahtuma ei nuku. Osallistua voi oman jaksamisensa mukaan muutamasta tunnista aina 24 tuntiin asti.

– Turun yliopiston kampusalue on luonnon monimuotoisuudeltaan rikas. Puistojen lisäksi alueelta löytyy esimerkiksi ketomaista kasvillisuutta ja reheviä joenvarsimetsiköitä, joissa viihtyy monimuotoinen eliölajisto. Kampukselta on löytynyt monia harvinaisia eliölajeja. Bioblitz-tapahtuma tarjoaa tutkijoille oivan mahdollisuuden kertoa luonnon monimuotoisuudesta ja sen merkityksestä laajalle yleisölle. Toivomme, että tapahtuma myös innostaisi tulevia luontoharrastajia mielenkiintoisen harrastuksen pariin. Biodiversiteetti ja kestävyys on yksi Turun yliopiston painopistealoista. Tapahtuman avulla saamme kerättyä paljon sellaista tietoa, joka myös auttaa yliopistoa esimerkiksi kampusalueen luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa, toteaa biodiversiteettitutkimuksen professori ja yksikön johtaja Ilari Sääksjärvi.

Tapahtumaa ja toimintaa kaikenikäisille

Tule vapaaehtoiseksi – ilmoittaudu viimeistään 1.5.

Harrastajat, alan opiskelijat sekä kaikki luonnosta kiinnostuneet voivat osallistua kartoitustalkoisiin joko kartoittajina tai tukijoukkoina opastustehtävissä.

Erityistä ennakko-osaamista kartoittamiseen ei vaadita, motivaatio ja kiinnostus kartoittamista kohtaan riittää. Kartoittajien lisäksi tapahtumassa tarvitaan tukijoukkoja esimerkiksi opastamaan kansalaisia sekä it-osaajia (esim. iNaturalistin käyttöopastus sekä tietojen reaaliaikainen päivittäminen). Tarkoituksena on, että jokainen kiinnostunut henkilö voi osallistua jollain tavalla ja oppia lajien kartoittamista.

Kaikille ilmoittautuneille vapaaehtoisille on tarjolla ruokaa ja tarvittaessa myös paikka levätä.

> Ilmoittaudu mukaan kartoittajaksi tai vapaaehtoiseksi tukijoukkoihin viimeistään 1.5.2022

BioBlitziin ovat tervetulleita kaikki kiinnostuneet – ohjelmaa myös lapsille ja lapsiperheille!

BioBlitz on kaikkia varten ja jokaista meitä tarvitaan, jotta luonnonmonimuotoisuus ja lajirikkaus säilyy. Lapset, perheet ja kaikki muut tapahtumasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan seuraamaan tapahtumaa ja kartoittamaan eliölajeja.

Yleisö voi tulla seuraamaan tapahtumaa ja osallistua kartoitukseen opastajien johdolla ilman ilmoittautumista. Tapahtumassa on mukana monia asiantuntijoita, jotka mieluusti opastavat ja ottavat kiinnostuneita mukaansa pienille kartoitusretkille BioBlitzin aikana. Tule siis selvittämään kanssamme; Miten kasvi- ja sienilajeja tunnistetaan? Miten hyönteisiä ja selkärankaisia pyydystetään ja eliömääriä lasketaan?

Lisäksi lapsille järjestetään yliopistonmäellä LUMA-labrassa (Aurum) tiedepajoja, joihin ilmoittautuminen aukeaa viikolla 18. Alustava tiedepajojen aikataulu löytyy BioBlitzin www-sivuilta.

Luotu 26.04.2022 | Muokattu 03.05.2022