Työhyvinvoinnin suuri syöppö ulossulkeminen teemana EDUtu!-webinaarissa

27.11.2020

Yksi suurimmista työhyvinvoinnin syöpöistä on työpaikkaostrakismi, eli tapa, jossa joku työkavereista jätetään yhteisen toiminnan ulkopuolelle. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan EDUtu!-webinaarissa Suomen johtava yksinäisyystutkija, kasvatuspsykologian professori Niina Junttila avaa ilmiötä. Puheenvuorojen jälkeen asiasta keskustellaan yhdessä.

Kaikille avoin EDUtu!-webinaari Yksin yhteisössä – työpaikkaostrakismi yhteisön hyvinvoinnin ja tuloksellisuuden esteenä pidetään netissä lauantaina 5.12. klo 12.00–13.00.

– Ostrakismin tutkimus on vahvassa kasvussa. Koronan ja etäkokousten myötä ostrakismi on entistäkin helpompaa ja haitallisempaa. Samalla sen vaikutuksista tiedetään yhä enemmän, reilut 20 vuotta yksinäisyyttä tutkinut Junttila sanoo.

Ostrakismilla tarkoitetaan sitä, ettei kukaan istu kahvihuoneessa viereen, käytävällä ei tervehditä, palavereissa sanomiset jätetään huomiotta.

– Kollegasta tehdään näennäisen sivistynein ja sallituin keinoin näkymätön, kuulumaton ja ulkopuolinen. Ulossulkeminen on henkistä väkivaltaa, mutta siitä ei yleensä jää kiinni, koska kyse ei ole tekemisestä vaan tekemättä jättämisestä, Junttila sanoo.

Ostrakismi heikentää työpaikoilla paitsi työhyvinvointia ja yhteisöllistä turvallisuutta myös tuloksellisuutta. Niina Junttila avaa ilmiötä ja kertoo alan uusimmista tutkimustuloksista. Keskusteluun tulevat myös keinot, miten ongelmaa voi lähteä ratkaisemaan.

Junttilan alustuksen jälkeen aihetta kommentoivat erityisopettajakoulutuksen yliopistonlehtori Marita Neitola ja aikuiskasvatustieteistä valmistunut utu-alumni Piia Järvinen.

Neitola työskentelee Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksella erilaisissa hankkeissa. Hänen tutkimusalueitaan ovat vertaissuhteet, sosiaalisemotionaalinen kompetenssi sekä sosiaalisemotionaalinen oppiminen. Näissä kaikissa yhteisön toiminta ja hyvinvointi on keskeisessä asemassa. Neitola on myös työnohjaaja ja erityisopettaja.

Piia Järvinen valmistui maisteriksi vuonna 2004 Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnasta. Valmistumisen jälkeen hän on työskennellyt erilaisissa henkilöstöhallinnon tehtävissä. Parhaillaan hän työskentelee asianajotoimisto Krogeruksella vastaten liiketoiminnan tukipalveluista eli henkilöstöhallinnosta, markkinoinnista, viestinnästä ja assistenttipalveluista.

Junttilan, Neitolan ja Järvisen puheenvuorojen jälkeen webbinaarilaisilla on mahdollisuus keskustella asiasta yhdessä.

Ilmoittaudu ja liity mukaan osoitteessa utu.fi/edutu .

Lisätietoja: Webinaarista kasvatustieteiden tiedekunnan tiedekuntapäällikkö Anu Warinowski 050 338 0538, anuwar@utu.fi. Ostrakismista professori Niina Junttila niina.junttila@utu.fi .

Luotu 27.11.2020 | Muokattu 27.11.2020