Utopioita ja tähtitiedettä -tapahtuma Avaruuspuisto Väisälässä 13.8.2021 – Näyttelyt avoinna yleisölle 20.8.2021 saakka

04.08.2021

Tervetuloa uusiin sfääreihin ja tulevaisuuksiin! Kaikenikäisille suunnattu ilmainen tapahtuma tarjoilee maistiaisia Utopiaako?-suurhankkeen työpajojen tuloksista, paikkasidonnaista nykytaidetta, planetaarioesityksiä sekä mahdollisuuden tutustua Avaruuspuisto Väisälän (ent. Tuorlan observatorio) tiloihin Piikkiössä.

Aika: Utopiaako?-hankkeen päätöstapahtuma ja Avaruuspuisto Väisälän avoimet ovet pe 13.8.2021 klo 16–21. Hankkeen näyttelyt ovat lisäksi avoinna 14.–20.8. 12–18 joka päivä.
Paikka: Avaruuspuisto Väisälä, Väisäläntie 20, Kaarina
Huom! Näyttelypäivinä joihinkin teoksiin pääsee tutustumaan vain opastetulla kierroksella. Kierrokset lähtevät liikkeelle tunnin välein alkaen klo 12.30. Tapahtumapäivänä 13.8. kohteisiin pääsee koko ajan paikalla olevan oppaan mukana.

Utopioita ja tähtitiedettä -tapahtuma päättää 2019 alkaneen Suomen Kulttuurirahaston Varsinais-Suomen rahaston Utopiaako?-suurhankkeen. Hankkeen toteuttivat kymmenet opettajat ja opiskelijat Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta ja Turun yliopistosta monitieteisesti ja -taiteisesti.

Nuorisobarometri vuonna 2016 kertoi, että nuoret näkevät tulevaisuuden aiempaa huomattavasti synkempänä. Kahden korkeakoulun asiantuntemusta yhdistämällä Utopiaako?-hanke tarttui haasteeseen kääntää tätä ajattelua positiivisemmaksi.

– Halusimme välittää sitä ajatusta, että hyvä tulevaisuus tehdään nyt ja nuorilla on monia keinoja vaikuttaa siihen. Ilahduttavasti ajankohtaisia ja yhteiskunnallisia asioita käsitelleisiin työpajoihimme osallistui peräti 618 varsinaissuomalaista opiskelijaa toisen asteen oppilaitoksista huhti ̶ toukokuussa, kertoo hankkeen koordinaattori Sari Torvinen Turun yliopistosta.

Tulevaisuustyöpajojen teokset, teemat ja menetelmät esitellään nyt näyttelyssä Luomuksia Utopiaako?-hankkeesta. Tapahtumassa pääsee itsekin tekemään työpajojen tehtäviä.

Taideakatemian kuvataiteen opiskelijat ja kuvataiteilija Lilli Haapala taas sukelsivat utopioihin puhtaasti taiteelliselta kannalta ja heidän paikkasidonnaiset teoksensa löytyvät eri puolilta aluetta.

Hankkeen verkkosivuilta voi lisäksi syyskuussa ladata vapaasti opetuksessa hyödynnettäväksi kuusi erilaista osallistavaa työpajamallia.

Planetaarioesityksiä ja kiinnostavia puheenvuoroja

Päätöstapahtumapäivänä Avaruuspuisto Väisälässä on avoimet ovet ja Tuorlan tähtitieteel­lisen seuran järjestämää ohjelmaa. Tarjolla on planetaarioesityksiä, kirjamyyntiä ja buffetti. Lisäksi ohjelmassa on puheenvuoroja ja kes­kusteluja hankkeeseen ja Tuorlan historiaan liittyen.

Puheenvuorot:

17.00–17.15 Professori Petriina Paturi esittelee Utopiaako?-hanketta

17.20–17.45 Toimitusjohtaja Aimo Sillanpää kertoo Tuorlan historiasta

17.45–18.30: Tauko

18.30–18.45 Dosentti Timo Vuorisalo: “Onko kehitys muuttumassa kestävämmäksi?”

18.50–19.05 Jatko-opiskelija Kirsi White: ”Sosiaalinen media ja sananvapauden rajat”

Tapahtumassa noudatetaan viranomaisten antamia koronaohjeita ja yleisöä pyydetään muistamaan turvavälit, kasvomaskin käyttö ja hyvä käsihygienia. Tilat eivät ole kaikilta osin esteettömiä. Katso mahdolliset uudet rajoitukset ja päivittyvä ohjelma Facebook-tapahtumasta Utopioita ja tähtitiedettä.

Lisätietoja:

Sari Torvinen