Akateemisessa vartissa teatteri avaa tieteeseen elämyksellisen näkymän

06.03.2024

Mitä ovat avaruuden haamuhiukkaset, miten luonnollinen pelko näyttäytyy aivoissamme, miten asuinseutumme kuuluu puheessamme ja millä keinoin saamme ihmisen ja luonnon suhteen tasapainoon? Kysymykset vilisevät ilmassa Turun yliopiston tutkijoiden valmistautuessa Turun Kaupunginteatterin päänäyttämön valloittavaan Akateemiseen varttiin. Tiede on saanut avukseen taiteen.

Turun Kaupunginteatterin päänäyttämöllä valmistaudutaan kolmanteen Akateemiseen varttiin. Dramaturgi Satu Rasila johdattaa psykologian erikoistutkijan Nils Sandmanin päälavalle ja esittelee paikkoja. Tuolla sinulle laitetaan mikrofoni, tästä sinä tulet sisään lavalle, tämän merkin kohdalla seisot esityksen ajan.

Rasila, Sandman sekä teatterilaiset, videomestari Mika Hiltunen, näyttämömestari Roope Santamo, valomestari Jari Sipilä sekä äänisuunnittelija Iiro Laakso miettivät pienimmätkin tekniset yksityiskohdat kuntoon. Sandman palaa ajatuksissa itse esitykseen.

– Psykologiassa ja biologiassa ymmärretään tekijöitä, jotka vaikuttavat ihmisten vuorokausirytmiin. Niistä tärkeimmän ei tulisi olla herätyskello, Sandman sanoo paljastaen jo jotain tulevasta esityksestään.

Tiistaina 12.3. hän kertoo enemmän. Silloin esitys on hiottu teatterilaisten ja Turun yliopiston luovan kirjoittamisen yliopisto-opettajan Niina Revon kanssa huippuunsa. Sandmanin lisäksi lavalle nousee seitsemän muuta tutkijaa. Luvassa on kahdeksan vartin mittaista miniluentoa.

Taide tukee tieteen viestiä

Akateeminen vartti alkoi kehittyä jo ennen koronaa. Niina Repo, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi sekä Turun Kaupunginteatterista Satu Rasila, toimitusjohtaja Arto Valkama ja taiteellinen johtaja Mikko Kouki lähtivät ideoimaan jotain aivan uutta. Miten taide voi tukea tieteen kertomaa?

– Akateeminen vartti tarjoaa kiinnostavan muodon tieteen ja taiteen yhteistyölle. Esityksen muoto tulee teatterista, mutta sisältö ei ole fiktiota vaan puhdasta faktaa, Valkama sanoo.

Anne Paasi toteaa kahden ensimmäisen Akateemisen vartin osoittaneen yhdistelmän toimivan. Palaute on ollut kiittävää, ja toiveita jatkosta on esitetty runsaasti. Esitykset pohjaavat tutkimukseen ja tieteeseen, mutta asiat kerrotaan elämyksellisellä ja helposti ymmärrettävällä tavalla.

– Kahden edellisen Akateemisen vartin perusteella yliopistolla tehdään valtavan mielenkiintoista tutkimusta ja on hienoa, että voimme teatterina olla avaamassa sen sisältöä laajalle yleisölle, Valkama jatkaa.

Tiede tulee lähelle

Omaa vuoroaan odottavat johtamisen ja organisoinnin professori Satu Teerikangas on silminnähden innostunut vartista. Esiintyminen on hänelle tuttua, mutta teatterilaisten ohjeet ovat saaneet ajattelemaan asioita uudella tavalla.

– Omaan esitykseen valmistautuminen on ollut hurjan mielenkiintoinen matka. Olen oppinut paljon teatteritekijöiltä, ja osa niistä jää varmasti mukaan myös tuleviin esiintymisiini, Teerikangas sanoo.

Anne Paasi kertoo, että yliopistossa on panostettu tieteen tuomiseen tavallisen arjen – ja vähän juhlankin – keskelle.

– Tutkittu tieto on yhteistä omaisuuttamme, mutta vain harvoin pääsee tutustumaan näin monen tieteenalan antiin samassa tilaisuudessa. Akateeminen vartti ja muut yleisölle suunnatut tiedetapahtumat ovat mainio keino saada tuoda esille yliopistossa tehtävää tutkimusta ja sen merkitystä, Paasi sanoo.

Kolmannessa Akateemisessa vartissa kumppaniksi on saatu myös Yle. Esitys on katsottavissa suorana Ylen nettisivuilla ja Yle Areenassa, mistä sitä voi katsoa myöhemmin myös tallenteena.

>> Akateeminen vartti

Oikeustieteen väitöskirjatutkija Jani Hannonen sai dramaturgi Satu Rasilalta ohjeita, miten hän voi kertoa tutkimuksesta hyödyntäen taiteen keinoja.

Luotu 06.03.2024 | Muokattu 07.03.2024