Hae opiskelemaan Turun yliopistoon

17.03.2015

Turun yliopisto tarjoaa opiskelijoille runsaasti valinnanvaraa. Monitieteisessä yliopistossa voi opiskella yli 130 oppiainetta seitsemässä tiedekunnassa. Yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin haetaan nyt ensi kertaa samassa haussa valtakunnallisen opintopolku-verkkopalvelun kautta.

​Yhteishaku alkaa tiistaina 17. maaliskuuta klo 8.00 ja päättyy torstaina 9. huhtikuuta klo 15.00. Haku toteutetaan valtakunnallisessa opintopolku-portaalissa, jonka kautta hakija voi hakea kaikkiaan kuuteen eri hakukohteeseen yliopistoissa ja/tai ammattikorkeakouluissa. Opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan heinäkuun alkuun mennessä.

– Turun yliopistolla on kevään yhteishaussa 56 hakukohdetta, joissa on kaikkiaan 2 091 aloituspaikkaa, opiskelija- ja hakijapalveluiden päällikkö Nea Särkikoski kertoo.

Hakijoille tukea oikean alan valintaan

Turun yliopisto panostaa hakijoiden palvelemiseen, sillä hakijoille tarjotaan tänä keväänä ensi kertaa uudenlaista ohjaus- ja neuvontapalvelua. Hakijat voivat olla yhteydessä hakijapalveluihin, josta he saavat tukea oikean hakukohteen ja alan valintaan.

– Hakijat voivat edelleen tiedustella aloista suoraan tiedekunnista, kuten aikaisemminkin. Uutta on, että hakijapalveluihin on palkattu henkilö, joka tukee hakijoita oman alan valinnassa ja urapolun suunnittelussa, Särkikoski kertoo.

Opintopolku-verkkopalvelussa hakija laittaa kohteet mieluisuusjärjestykseen, jota ei voi vaihtaa hakuajan umpeuduttua. Hakijoille tarjotaan vain yhtä opiskelupaikkaa – sitä, jonka hän on asettanut mieluisuusjärjestyksessä korkeimmalle ja johon hänen menestyksensä riittää.

– Maksimissaan kuuden paikan priorisointi ja mahdollisuus vain yhden paikan vastaanottamiseen on kaiken kaikkiaan todella iso kulttuurinen muutos. Opintopolku-järjestelmä, jossa näkyvät kaikki tarjolla olevat koulutukset valtakunnallisesti, on ollut merkittävä ponnistus kaikissa korkeakouluissa, Särkikoski sanoo.

>> opintopolku.fi
>> Lisätietoja opiskelusta ja opiskelijavalinnoista Turun yliopistossa