Haku Turun yliopistoon on käynnissä 14.3.–28.3.

14.03.2018

Monitieteisessä Turun yliopistossa voi opiskella yli 130 oppiainetta seitsemässä tiedekunnassa. Uutuuksia tämän kevään korkeakoulujen yhteishaussa ovat lääketieteellisten alojen yhteisvalinta sekä oikeustieteellisen alan yhteisvalinta. Rauman lastentarhanopettajakoulutuksen aloituspaikkojen määrää kasvatetaan tällä hakukaudella 80:stä 120:een.

​Yhteishaku alkaa keskiviikkona 14. maaliskuuta ja päättyy keskiviikkona 28. maaliskuuta. Turun yliopistolla on kevään yhteishaussa 47 alempaan ja ylempään korkeakoulututkintoon johtavaa hakukohdetta, joissa on kaikkiaan 2033 aloituspaikkaa. Lisäksi Turun yliopistolla on yhteishaussa 61 maisteritutkinnon hakukohdetta. Opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan 28.6. mennessä.

Yhteisvalinnat lääketieteellisille aloille ja oikeustieteeseen

Niin lääketieteellisillä aloilla kuin oikeustieteellisellä alallakin käynnistyvät tänä keväänä uudet yhteisvalinnat. Lääketieteellisten alojen yhteisvalinnassa ovat mukana Turun yliopiston lisäksi Helsingin, Itä-Suomen, Oulun ja Tampereen yliopistot. Yhteisvalinnan myötä hakija voi hakea samalla valintakokeella lääketieteen hakukohteisiin, hammaslääketieteen hakukohteisiin tai eläinlääketieteen hakukohteeseen.

Oikeustieteellisellä alalla yhteisvalinnassa ovat nyt ensimmäistä kertaa mukana kaikki suomenkielistä oikeustieteen koulutusta tarjoavat yliopistot. Aikaisemmin valintakoeyhteistyötä ovat tehneet Turun, Itä-Suomen ja Lapin yliopistot, nyt yhteisvalinnassa on mukana myös Helsingin yliopisto.

– Yhteisvalinnat ovat erityisesti hakijoiden kannalta toivottu kehityssuunta: niiden avulla hakija voi samalla valintakokeella hakea useampaan yksikköön. Esimerkiksi oikeustieteessä hakija on aikaisemmin viimeistään valintakoemateriaalia lukiessaan joutunut valitsemaan, mihin yksikköön hakee. Yksikkökohtaiset valintakoemateriaalit ovat olleet sen verran laajoja, ettei useamman hakukohteen materiaaleja ole ollut mahdollista ottaa haltuun ennen valintakoetta, kertoo opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -yksikön osastopäällikkö Mari Kähkönen Turun yliopistosta.

Opiskelijavalintauudistus etenee: todistusvalinnat laajamittaisesti käyttöön vuonna 2020

Korkeakoulut ovat sopineet opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa opiskelijavalintojen uudistamisesta tavoitteena vähentää tarpeettomia välivuosia ja aikaistaa korkeakouluopintojen aloitusta.

Yliopistoissa uudistusta toteutetaan muun muassa lisäämällä ylioppilastutkintotodistuksen perusteella valittavien osuutta siten, että vuoteen 2020 mennessä todistusvalinnalla valitaan valtaosa uusista kandidaattivaiheen opiskelijoista. Vuoden 2020 todistusvalinnan pääperiaatteet valmistellaan tämän kevään aikana ja niistä tiedotetaan viimeistään alkukesästä, jotta lukiolaiset voivat ottaa ne huomioon ainevalintoja tehdessään.

Ministeriön rahoittama yliopistojen opiskelijavalintojen uudistamishanke on valmistellut todistusvalinnoissa käytettäväksi pisteytystyökalun, jonka käyttöönotto on parhaillaan pohdittavana tiedekunnissa. Tämän kevään aikana tehdään päätöksiä koulutusaloittain ja hakukohteittain muun muassa siitä, kuinka suuri osa aloituspaikoista täytetään todistusvalinnalla. Lisäksi päätetään, mitä ylioppilaskokeita kussakin hakukohteessa pisteytetään ja millaisia pisteitä niistä annetaan.

Korkeakoulujen yhteishaku toteutetaan valtakunnallisessa opintopolku.fi-järjestelmässä, jonka kautta hakija voi hakea kaikkiaan kuuteen eri hakukohteeseen yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa.

>> Lisätietoja opiskelusta ja opiskelijavalinnoista

>> Lisätietoja opiskelijavalintojen uudistamisesta löytyy Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta

>> Lue nämä ennen hakemista

JV