Lääketieteellisen tiedekunnan 80-vuotisjuhlavuosi kunnioitti perinteitä ja käänsi katseet tulevaan

20.12.2023

Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta vietti 80-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2023. Juhlavuosi piti sisällään niin perinteisiä kuin vapaamuotoisempiakin tapahtumia, jotka toivat tiedekunnan henkilökunnan, opiskelijat, alumnit ja sidosryhmät yhteen juhlistamaan tiedekuntaa.

Ensimmäinen lääketieteellisen tiedekunnan juhlavuoden suuremmista tapahtumista oli torstaina 20.4. Turun Konserttitalossa järjestetty Diandra & Bond -konsertti. Tiedekunta oli konsertin yhteistyökumppani ja esitteli konserttitalon aulassa toimintaansa useiden yksiköiden voimin.

Jussi Virkkumaa

Lääketieteellisen tiedekunnan juhlavuoden kohokohta oli toukokuussa järjestetty perinteikäs tohtoripromootio, jossa vihittiin 152 uutta tohtoria ja viisi ansioitunutta kunniatohtoria.

Antti Tarponen

Kolmipäiväinen tapahtuma käynnistyi kunniatohtoreiden Studia Generalia -luennoilla ja perinteisillä miekanhiojaisilla. Varsinaisena promootiopäivänä perjantaina 26.5. järjestettiin promootioakti, akateeminen kulkue Turun tuomiokirkolle ja promootioillallinen. Lauantaiaamuna promovoidut tohtorit ja kunniatohtorit sekä riemutohtorit seuralaisineen osallistuvat vapaamuotoiselle purjehdukselle ja brunssille.

Syksyllä vuorossa oli juhlaviikko, jota ennen tiedekunnan monikulttuurinen yhteisö kutsuttiin juhlistamaan Turun Kaupunginteatterissa järjestettyyn kansainväliseen iltaan 25.9. Kansainvälisille ja kotimaisille opiskelijoille ja henkilökunnalle avoin juhla piti sisällään tutustumista uusiin ihmisiin, kulttuurien kohtaamisia sekä tanssia ja musiikkia.

Lotta Junnila

Varsinainen juhlaviikko 2.–6.10. keskittyi lääke- ja terveystieteellisen tutkimuksen ja koulutuksen tulevaisuuden näkymiin. Viikon aikana järjestetyissä tilaisuuksissa kuultiin keskustelua terveellisestä elämästä ja siihen liittyvästä tieteellisestä tutkimuksesta, tulevaisuuden terveydestä sekä kliinisestä tutkimuksesta.

Juhlaviikko käynnistyi yleisölle avoimella seminaarilla How to live a healthy life?, jonka järjestivät yhteistyössä InFlames-lippulaivahanke, Terveyskampus Turku ja Turun yliopiston terveyden, diagnostiikan ja lääkekehityksen temaattinen tutkimusalue. Keskusteluun kannustava tapahtuma käsitteli tutkitun tiedon muuttumista teoiksi ja motivaatioksi. Juhlaviikolla järjestettiin myös yleisölle avoimet Studia Generalia -luennot Turun Kaupunginkirjastossa sekä kuvantamiseen keskittyvä Turku Imaging Day -seminaari.

Kuinka voimme parantaa hyvinvointiamme -paneelissa puhetta johti professori Juhani Knuuti (vasemmalta) ja keskustelijoina olivat akateemikko Sirpa Jalkanen, apulaisprofessori Tiina Parviainen, työelämäprofessori Sami Kalaja ja professori Hasse Karlsson.

Liisa Koivula

Tiedekunnan juhlavuonna juhlistettiin samalla myös biolääketieteen 25-vuotisjuhlavuotta. Keskiviikkona 4.10. järjestetyssä juhlasymposiumissa käytiin läpi oppiaineen historiaa, mutta keskityttiin vahvasti myös tulevaisuuden näkymiin ja opiskelijoiden kannustamiseen uratarinoiden kautta.

Lotta Junnila

Torstaina 5.10. tiedekunnan alumnit kutsuttiin mukaan juhlallisuuksiin Tulevaisuuden terveys -alumni-illan myötä. Tilaisuus tarjosi ajankohtaisia puheenvuoroja tiedekunnan tutkimuksesta sekä viihteellisen aikamatkan tiedekunnan historiaan ja tulevaisuuteen.

Juhlavuosi huipentui VPK-talolla pidettyyn juhlaillalliseen, jossa yhdistyivät juhlavuoden juhlallisuudet ja tiedekunnan perinteiset pikkujoulut. Tilaisuudessa kohotettiin malja 80-vuotiaalle tiedekunnalle ja nautittiin yhdessä illallinen.

Lääketieteellisen tiedekunnan juhlavuosi tapahtumineen kuvasi hyvin tiedekunnan perusluonnetta: tiedekunta on perinteikäs ja akateeminen, mutta samalla tulevaisuuteen katsova ja moderni. Läheiset suhteet alumneihin ja sidosryhmiin sekä aktiivinen yhteisö mahdollistavat myös tulevaisuudessa toiminnan terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä ja alueellisena vaikuttajana.

Luotu 20.12.2023 | Muokattu 20.12.2023