Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta täyttää 80 vuotta – juhlaviikolla myös yleisölle avointa ohjelmaa

29.09.2023

Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta viettää 80-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2023. Tiedekunta on toiminut vuodesta 1943 lähtien terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä ja alueellisena vaikuttajana. Juhlavuosi huipentuu 2.–6.10. juhlaviikkoon, joka tarjoaa myös mielenkiintoista kaikille avointa ohjelmaa.

Lääketieteellisen tiedekunnan juhlaviikko keskittyy lääke- ja terveystieteellisen tutkimuksen ja koulutuksen tulevaisuuden näkymiin ja pohdintaan siitä, miten edessä oleviin haasteisiin voidaan vastata. Luvassa on kiinnostavia puhujia ja ajankohtaisia puheenaiheita.

Juhlaviikko käynnistyy maanantaina 2.10. mielenkiintoisella, yleisölle avoimella seminaarilla How to live a healthy life? Seminaarin järjestävät yhteistyössä Turun yliopiston InFlames-lippulaivahanke, Terveyskampus Turku ja Turun yliopiston temaattinen tutkimusalue Terveys, diagnostiikka ja lääkekehitys.

Seminaarin pääpuhujana on Jyväskylän yliopiston liikunnan työelämäprofessori Sami Kalaja, joka puhuu siitä, miten motorististen taitojen harjoittaminen on hyödyksi terveydelle.  Lisäksi tilaisuudessa kuullaan terveys- ja hyvinvointialan ammattilaisten keskustelua siitä, millaisilla askelilla terveellistä elämää voi lähteä tavoittelemaan. Myös yleisö on tervetullut osallistumaan keskusteluun. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tiistaina 3.10. puolestaan tutkijat jalkautuvat Turun kaupunginkirjastoon yleisölle avoimilla Studia Generalia -luennoilla. Tapahtumassa kuullaan kirurgian professori Paulina Salmisen ja kansanterveystieteen professori Jussi Vahteran luennot omilta asiantuntijuusalueiltaan.

Salmisen luento "Vaikuttava kliininen tutkimus kehittää kirurgiaa: Akuutin umpilisäketulehduksen hoito - leikkauksesta lumelääkkeeseen?" käsittelee yhtä yleisimmistä kirurgisista toimenpiteistä: umpilisäkkeen poistoa ja umpilisäketulehduksen hoitoa.

Vahteran luento ”Elinympäristön vaikutukset terveyteen" puolestaan käsittelee eri tapoja, joilla elinympäristömme vaikuttaa terveyteemme.
Juhlaviikolla on myös nähtävissä ajatuksia herättävä taidenäyttely Medisiina D -rakennuksessa.

Juhlaviikon ohjelma

Maanantai 2.10. — How to live a healthy life? -seminaari
Klo 13:00-16:00, Alhopuro-sali ja Tiedonkolu, Medisiina D (Kiinamyllynkatu 10)

Tiistai 3.10. — Studia Generalia Turun Kaupunginkirjastossa