Näkökulmia ukrainalaiseen kirjallisuuteen ja kulttuuriin -seminaari 10.11.2022

07.11.2022

Turun yliopistossa järjestetään torstaina 10.11.2022 seminaari ukrainalaisesta kirjallisuudesta ja kulttuurista. Ilmoittaudu Arcanumissa pidettävään seminaariin 7.11. mennessä. Seminaariin on mahdollista osallistua myös etänä.

Turun yliopistossa järjestetään torstaina 10.11.2022 seminaari, joka tarjoaa mahdollisuuden tutustua ukrainalaiseen kirjallisuuteen ja siihen, millaisia näköaloja se avaa ukrainalaiseen kulttuuriin. Miten ukrainalainen nykykirjallisuus käsittelee sotaa ja paineita, joita kirjailijoille asetetaan keskellä kansallisia kriisejä?

Seminaari alkaa Tereza Chlaňován (Kaarlen yliopisto) yleiskatsauksella ukrainalaiseen nykykirjallisuuteen. Sen jälkeen ukrainalainen kirjallisuudentutkija Natalya Bekhta (Helsingin yliopisto ja Tampereen yliopisto) keskittyy satiirisiin virtauksiin ukrainalaisessa nykykirjallisuudessa erityisesti yhteydessä sosiaalisen todellisuuden murroskohtiin, jotka kytkeytyvät Ukrainan itsenäisyysjulistukseen (1991) ja Ukrainan itäisten ja eteläisten osien valtaukseen (2014). Tällaisissa tilanteissa kirjailijat ja taitelijat joutuvat usein kansallisten profeettojen asemaan. Miten he navigoivat kansalliseen taisteluun liittyvien sosiaalisten paineiden ja taiteellisen vapauden oletusten ristiaallokossa?

Eliash Strongowski, ukrainalainen kirjailija ja Vydavnytstvo-kustantamon perustaja käsittelee sitä, millaista on olla eurooppalainen pakolainen ja kustantaa kirjoja keskellä sotaa. Seminaarin päättää Jenniliisa Salmisen (Helsingin yliopisto) ja Viola Parente-Čapkován (Turun yliopisto) esitys tulossa olevasta Ajan kohina -lehden erikoisnumerosta, joka keskittyy ukrainalaiseen kirjallisuuteen ja ukrainalaisiin teemoihin suomalaisessa kirjallisuudessa.

Seminaarin järjestävät yhteistyössä tutkimuskeskus SELMA (Centre for the Study of Storytelling, Experientiality and Memory) ja temaattinen kokonaisuus Kulttuurinen muisti ja yhteiskunnan muutos.

16.15 Hanna Meretoja: Avaussanat
16.20–16.40 Tereza Chlaňová: “The Outline of Contemporary Ukrainian Literature”
16.40–17.00 Natalya Bekhta: “Writers, Saviours and Baboons: A few observations on contemporary Ukrainian fiction”
17.00–17.20 Eliash Strongowski: "How to be a European refugee: Publishing Books During War"
17.20–17.40 Jenniliisa Salminen ja Viola Parente-Čapková: "Ajan kohina magazine: Special issue on Ukrainian literature and Ukraine in literature"
17.40–18.00 Keskustelua
18–19 Vastaanotto

Englanninkielinen seminaari järjestetään Arcanumin salissa ARC229. Jos haluat osallistua seminaariin paikan päällä, ilmoittaudu Konstassa 7.11. mennessä. Seminaariin on mahdollistua osallistua myös etänä Zoomissa. Etäosallistuminen ei edellytä ennakkoilmoittautumista.

> SELMA

> Kulttuurinen muisti ja yhteiskunnan muutos

Luotu 07.11.2022 | Muokattu 07.11.2022