Neuvostoliitto muistoissa ja mielikuvissa -kirjanjulkistamisseminaarissa 7.12.2022 käsitellään monipuolisesti Neuvostoliittoa koskevaa kulttuurista muistia

01.12.2022

Turun yliopiston SELMA-tutkimuskeskus järjestää 7.12.2022 avoimen seminaarin, jossa pohditaan Neuvostoliittoon liittyviä muistoja ja mielikuvia kulttuurisen muistitutkimuksen näkökulmasta. Seminaari pohjautuu kirjaan, joka käsittelee sitä, millaisena Neuvostoliitto muistetaan, mitä unohdetaan, ja millaisena sitä on esitetty ja esitetään erilaisissa kulttuurisissa teksteissä.

Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden yliopistonlehtori, dosentti Anna Helle ja Venäjän historian dosentti ja yleisen historian yliopistonlehtori Pia Koivunen ovat toimittaneet Neuvostoliitto muistoissa ja mielikuvissa -kirjan (SKS), joka on ilmestynyt syksyllä 2022. Kirjan ilmestymistä juhlistetaan keskiviikkona 7.12.2022 seminaarissa, jonka esitelmät perustuvat kirjan lukuihin.

Kirjassa lähestytään Neuvostoliittoon liittyviä muistoja ja mielikuvia kulttuurisen muistitutkimuksen näkökulmasta. Kirjan kirjoittajat ovat muun muassa historian, kirjallisuuden ja taiteen tutkijoita, ja kirjan luvut kattavat mitä moninaisimpia aiheita Neuvostoliiton jääkiekkojoukkueen ylivoimasta ja Laika-koiran lennon uutisoinnista nykykirjallisuuden Neuvostoliitto-esityksiin.

Neuvostoliitto muistoissa ja mielikuvissa -teoksen tarkoituksena ei ole kertoa historiallista totuutta Neuvostoliitosta vaan tutkia siihen liittyviä muistoja ja mielikuvia. Lähtökohtana on näkemys, että taide, kirjallisuus, museot, media ja erilaiset dokumentit osallistuvat osaltaan, kukin hieman eri tavoin, Neuvostoliittoa koskevan kollektiivisen muistin luomiseen ja muotoutumiseen, sanovat Helle ja Koivunen.

Seminaari on kaikille avoin, ja sitä voi seurata myös etäyhteydellä. Opiskelijat voivat halutessaan osallistua seminaariin luentopassilla.

Ilmoittautumiset seminaariin pyydetään maanantaihin 5.12.2022 kello 16 mennessä järjestäjille (anna.helle@utu.fi) tarjoilujen määrän arvioimiseksi sekä Zoom-salasanan lähettämiseksi. Kerro ilmoittautuessasi, tuletko paikan päälle vai seuraatko seminaaria etänä.

Tervetuloa!

Neuvostoliitto muistoissa ja mielikuvissa -kirjanjulkistamisseminaari

Aika: 7.12.2022 klo 12–16
Paikka: Turun yliopisto, Arcanum, Luoma-tila (1. krs)
Zoom-linkki: https://utu.zoom.us/j/66734182589 (salasana lähetetään ilmoittautuneille)

12.15 Anna Helle ja Pia Koivunen: Seminaarin avaus. Kulttuurinen muistitutkimus ja Neuvostoliitto

12.45 Anna Laakkonen: Suomenkielinen neuvostolehdistö mielikuvien muokkaajana. Tapaus Punainen Karjala

13.15 Silja Pitkänen: Miten neuvostovalokuvat muistavat?

13.45 Anna Helle: Inkerinsuomalaisten muistaminen suomalaisessa kirjallisuudessa. Konkan perheen tapaus

14.15–14.45 kahvi- ja kuohuviinitarjoilu

14.45 Riikka Taavetti: ”Se ei riipu hallintomallista”? Neuvosto-Viro suomalaisessa populaarikulttuurissa 1980-luvulta 2020-luvulle

15.15 Hannu Salmi: Punakone ja neuvostoliittolaisen jääkiekon muisto

15.45 Pia Koivunen: Neuvostoliiton toiveikkaat kasvot

Kirja on luettavissa avoimesti ja ilmaiseksi Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran verkkosivuilla.

Kirjan aiheesta voi lukea myös SKS:n Vähäisiä lisiä -blogista sekä Hiiskuttua-lehdestä.

Luotu 01.12.2022 | Muokattu 01.12.2022