Opetusministeriö laajentaa opettajankoulutuslaitoksella Raumalla kehitetyn pikkunorssimallin valtakunnalliseksi

06.02.2019

Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella Raumalla kehitetty harjoittelupäiväkotitoiminnan eli "pikkunorssin" malli halutaan laajentaa Suomessa muihinkin yliopistoihin. Opetus- ja kulttuuriministeriö avaa yliopistoille 1,2 miljoonan euron erityisavustushaun harjoittelupäiväkotitoiminnan kokeiluun, julkisti opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen vieraillessaan opettajankoulutuslaitoksella Raumalla 4.2.2019.

Suomen ensimmäisen harjoittelupäiväkodin, pikkunorssin, perustamista Raumalle on edistetty Turun yliopistossa syksystä 2017 lähtien. Rauman seminaarimäelle rakennettavan pikkunorssin toiminnan on näillä näkymin tarkoitus käynnistyä syksyllä 2020.

Nyt Raumalla kehitetty pikkunorssimalli halutaan laajentaa valtakunnalliseksi.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut erityisavustuksen haun harjoittelupäiväkotitoiminnan, eli pikkunorssien, kokeiluun niille yliopistoille, joiden koulutusvastuuseen varhaiskasvatuksen opettajankoulutus kuuluu. Yhteensä erityisavustusta on haettavana 1,2 miljoonaa euroa.

Sanni Grahn-Laasonen vieraili Raumalla opettajankoulutuslaitoksella 4.2.2019Harjoittelupäiväkotitoiminnan laajentamistavoitteesta ja siihen tarjottavasta erityisavustuksesta kertoi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen vieraillessaan 4.2.2019 Raumalla opettajankoulutuslaitoksella tapaamassa tulevia opettajia. Laajentamisella halutaan vahvistaa alan tutkimuksen, yliopisto-opetuksen ja päiväkotien yhteyttä.

– Meillä kehitetyn pikkunorssin toiminta-ajatus vastaa perusopetuksesta tuttujen normaalikoulujen toiminta-ajatusta. Pikkunorssin tarkoitus on toimia tiiviissä tutkimus-, opetus- ja harjoitteluyhteistyössä opettajankoulutuslaitoksen kanssa. Lisäksi tavoitteena on kehittää varhaiskasvatuksen ohjaajien ja päiväkodin johtajien täydennyskoulutusta sekä koulutusvientiäkin, kertoo opettajankoulutuslaitoksen varajohtaja Jaana Lepistö.

Turun yliopistossa on kuluneina vuosina panostettu huomattavasti varhaiskasvatuksen opettajien koulutukseen Raumalla.  Koulutuksen sisäänottoa on lisätty 80:stä 120:een. Vuosina 2020 ja 2021 uusien opiskelijoiden aloituspaikkamäärää nostetaan edelleen 140:een.

Näiden lisäksi varhaiskasvatuksen koulutusta ja tutkimusta Raumalla tukee lahjoitusvaroin perustettava varhaiskasvatuksen pedagogiikan professuuri (1.8.2019 alkaen).

LR

Kuva: Jaana Lepistö