Opiskelijavalinnan tulokset selviävät tänään – Turun yliopisto toiseksi suosituin kevään yhteishaussa

28.06.2018

Turun yliopisto säilytti kevään yhteishaussa asemansa toiseksi suosituimpana yliopistona. Aloituspaikkoja on 2563, eli noin joka kymmenes 25 971 hakijasta saa opiskelupaikan. Opiskelijavalinnan tulokset selviävät viimeistään 28.6.2018 ja hakijat näkevät tuloksensa opintopolku-verkkopalvelussa.

​Turun yliopistoon haki tänä keväänä 25 971 hakijaa, mikä on toiseksi eniten suomalaisyliopistoista. Turun yliopistoon hakeneiden määrä nousi viime vuoteen verrattuna noin 37 prosenttia. Hakijoita oli tänä keväänä 7000 enemmän kuin viime vuonna. Ensisijaisia hakijoita oli 9265. Viime vuonna hakijoita oli yhteensä 18 997, joista ensisijaisia hakijoita oli 9396.

Hakukohteittain suurimmat kasvut hakijamäärissä olivat uusissa valtakunnallisissa yhteisvalinnoissa: lääketieteessä, hammaslääketieteessä ja oikeustieteessä. Lääketieteeseen haki 4326 henkilöä (viime vuonna 1323) ja hakijamäärä nousi 227 prosenttia. Hammaslääketieteen hakijamäärä nousi 208 prosenttia ja hakijoita oli yhteensä 886 (viime vuonna 288). Oikeustieteeseen haki 4272 henkilöä (viime vuonna 2559) ja hakijamäärä nousi 67 prosenttia.

– Olemme todella iloisia siitä, että Turun yliopistoon halutaan tulla opiskelemaan. Olemme parantaneet monella tavalla opintojen sujuvuutta ja lisänneet ohjausta, eli uskomme että pystymme myös vastaamaan odotuksiin. Ensimmäisen vuoden opiskelija on yliopistoyhteisömme tärkein jäsen, sanoo Turun yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö

Kevään opiskelijavalinnan kaikki tulokset julkaistaan viimeistään torstaina 28.6.2018. Joidenkin hakukohteiden tuloksia on julkaistu jo tätä aikaisemmin.

Hakijat näkevät yhteisvalinnan tuloksensa valtakunnallisella opintopolku.fi -sivustolla kirjautumalla Oma opintopolku -palveluun. Kaikki hakijat saavat Oma opintopolku -palvelun lisäksi tiedon valinnan tuloksesta myös sähköpostitse. Tuloskirjeestä selviävät hakijan hyväksymispisteet ja pisterajat 28.6.2018 tilanteen mukaisena. Turun yliopisto ei julkaise valittujen nimiä omilla verkkosivuillaan.

Opiskelupaikan vastaanottaneet ja yliopistoon ilmoittautuneet saavat omasta tiedekunnastaan tietoa opiskelun aloittamisesta.

Yliopiston verkkosivuilla kerrotaan tarkemmin opiskelijavalinnan tuloksista ja opiskelupaikan vastaanottamisesta: http://www.utu.fi/valintatulokset.

Turun yliopiston hakijatilastot: https://www.utu.fi/fi/Yliopisto/avaintiedot/opiskelutilastot/Sivut/home.aspx

Uutista muokattu 28.6.2018 klo 12.12. Alkuperäisessä otsikossa ja ingressissä mainittiin tulosten olevan selvillä. Korjattu muotoon tulokset selviävät tänään.
Luotu 28.06.2018 | Muokattu 28.06.2018