Ruoantuotannon turvaamiseen keskittyvä opiskelijoiden projekti palkittiin kansainvälisessä osakilpailussa

12.08.2022

Turun yliopiston Aboa-joukkue osallistuu tänäkin vuonna kansainväliseen synteettisen biologian kilpailuun. Aboan projekti palkittiin viime viikonloppuna vaikuttavimpana projektina Ruotsin Linköpingissä järjestetyssä osatapahtumassa, pohjoismaalaisten joukkueiden konferenssissa. Aboa-joukkueen projekti pyrkii turvaamaan kotimaista ruoantuotantoa kehittämällä kasvien taudinaiheuttajien diagnostiikkaa.

Turun yliopiston opiskelijoista koostuva Aboa-joukkue osallistuu tänäkin vuonna kansainväliseen synteettisen biologian iGEM-kilpailuun. Useista osatapahtumista koostuva kilpailuvuosi huipentuu lokakuussa Pariisissa järjestettävään Grand Jamboree -päätöskonferenssiin.

Kilpailun tarkoituksena on ratkaista ajankohtainen, paikallinen ongelma synteettisen biologian keinoin. Joukkue koostuu 14 biokemian, biolääketieteen, bioteknologian sekä biologian opiskelijasta, jotka ovat alkuvuodesta saakka työstäneet omaa tutkimusprojektiaan. Projekti on täysin opiskelijalähtöinen, joten opiskelijat ovat itse vastuussa kilpailuprojektinsa suunnittelusta, toteutuksesta sekä rahoituksesta.

Viime viikonloppuna (5.–7.8.2022) Aboa osallistui Ruotsin Linköpingissä järjestettyyn Nordic iGEM -konferenssiin, jossa pohjoismaalaiset joukkueet esittelivät kilpailuprojektejaan muille. Tilaisuudessa Aboan projekti palkittiin vaikuttavimpana projektina (Best Impact Project).

Palkinnon perusteina olivat muun muassa projektin tieteellinen vaikuttavuus sekä ratkaistavan ongelman merkittävyys yhteiskunnassa. Lisäksi perusteisiin kuuluivat myös ympäröivän yhteiskunnan hyväksi tehtävät toimet, esimerkiksi synteettisen biologian sanoman levittäminen sekä projektiin liittyvien sidosryhmien kontaktointi. Nämä osa-alueet ovat kilpailuprojektissa yhtä tärkeitä kuin itse laboratoriossa tehtävä työ.

Aboan projekti pyrkii turvaamaan kotimaista ruoantuotantoa parantamalla kasvien taudinaiheuttajien diagnostiikkaa

Tämän vuoden Aboa-joukkueen projekti, CropFold, keskittyy kasvien taudinaiheuttajien tunnistamiseen. Kyseiset taudinaiheuttajat infektoivat tärkeimpiä Suomessa viljeltäviä viljelykasveja, kuten vehnää, ohraa, kauraa ja ruista.

Kolmannen vuoden biokemian opintoja aloittavan Jesper Mickosin mukaan tunnistusmenetelmä on kuitenkin suunniteltu niin, että sitä pystyy helposti soveltamaan myös muualla maailmassa yleisten taudinaiheuttajien tunnistukseen.

– Menetelmä on suunniteltu helppokäyttöiseksi, eikä se vaadi erityisiä laboratoriolaitteita. Tämä on suuri etu, sillä tällä hetkellä joidenkin kasvien taudinaiheuttajien tunnistukseen ei ole olemassa lainkaan testejä. Lisäksi jo olemassa olevat testit eivät ole halpoja, helppoja eivätkä nopeita käyttää. Kasvitaudit huomataan usein vasta silloin, kun ensimmäiset oireet alkavat - ja tässä vaiheessa jopa koko sato saattaa olla jo pilalla. Niinpä kasvitautien torjumiseksi ja osin jopa ennaltaehkäisemiseksi maailmalla käytetään yleisesti liian suuria määriä hyönteisten torjunta-aineita, mikä puolestaan aiheuttaa muita ongelmia, Mickos jatkaa.

Historian kolmas Aboa-joukkue on valmis menestymään

Tämän vuoden Aboa-kilpailujoukkue on historian kolmas - aikaisemmin turkulaiset ovat kilpailleet vuosina 2019 ja 2021. Viime vuoden Aboa-jäsenistä Juuli Hietarinne ja Malin Eriksson päättivät haluavansa parantaa iGEM-joukkueen asemaa Turussa ja jatkaa myös osana tämän vuoden joukkuetta.

– Viime vuoden Giant Jamboree -päätöskonferenssin jälkeen päätimme Malinin kanssa, että haluamme parantaa iGEM-kulttuuria Turussa. Viime vuoden kokemus kilpailusta jäi osin vaillinaiseksi erinäisten vastoinkäymisten, resurssipulan ja koronapandemian johdosta. Aloitimme uuden joukkueen rekrytoinnin heti marraskuussa 2021, ja jatkoimme projektijohtajina pitäen huolta, etteivät viime vuoden virheet ja ongelmat toistu, summaa Hietarinne.

Vaikka kilpailujoukkue on täysin opiskelijalähtöinen, on heidän tukenaan vastuuhenkilö, Turun yliopiston molekulaarisen kasvibiologian apulaisprofessori Pauli Kallio.

– On ollut todella ihailtavaa huomata, kuinka motivoituneesti tämän vuoden Aboa-joukkueen jäsenet ovat työskennelleet projektinsa parissa! Vaikuttavimman projektin titteli on todella hieno saavutus turkulaiselta joukkueelta, ja se korostaa heidän tekemänsä työnsä merkittävyyttä, toteaa Kallio.

Kuvassa: Malin Eriksson, Jesper Mickos, Kristiina Keski-Oja, Juuli Hietarinne, Jonna Pohjankukka ja Nelli Heiskanen edustivat Aboa-joukkuetta pohjoismaalaisten joukkueiden konferenssissa Ruotsin Linköpingissä.

Luotu 12.08.2022 | Muokattu 12.08.2022