Tiedelinjalla avattiin kansainvälistä suosiota nauttivan Nordic noirin tunnuspiirteitä ja merkitystä – katso tallenne

04.06.2020

Pohjoismaisesta rikosfiktiosta Nordic noirista on tullut kansainvälinen menestys ja vientituote. Turun yliopiston Tiedelinjalla tutkijat avasivat genren tunnuspiirteitä, taustoja ja merkitystä. Tiedelinja on Turun yliopiston yleisölle avoin tiedewebinaari.

Useimmiten poliisin näkökulmasta kirjoitettu ja Pohjoismaissa tapahtuva rikosfiktio tunnetaan termillä Nordic noir sekä pohjoismainen noir. Lajityypille tunnusomaista on myös tapahtumien sijoittuminen synkkään maisemaan ja taide-elokuvien kerronnallista tyyliä tyypillisempiin dekkarigenren konventioihin yhdistävä ote.

Turun yliopiston luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo, digitaalisen kulttuurin yliopisto-opettaja Rami Mähkä ja musiikkitieteen tohtorikoulutettava Kaapo Huttunen avasivat keskiviikkona 3.6. Tiedelinjan lähetyksessä Nordic noirin tunnuspiirteitä, historiaa ja antoivat vinkkejä hyvään kesälukemiseen ja -viihteeseen.

Katso lähetyksen tallenne uutisen alta tai Echo-palvelusta.

Kevätkauden päättävä Tiedelinja käsittelee unia ja nukkumista. Keskiviikkona 10.6. klo 18 unesta sekä fysiologisena ilmiönä että uniennäöstä keskustelevat ma. keuhkosairausopin professori Tarja Saaresranta, uniennäköä tutkiva psykologian tutkijatohtori Nils Sandman sekä iän vaikutusta uneen tutkiva kansanterveystieteen projektitutkija Saana Myllyntausta.

Luotu 04.06.2020 | Muokattu 04.06.2020