Tiedelinjalla keskusteltiin unista ja nukkumisesta – katso tallenne

11.06.2020

Kevätkauden viimeisellä Tiedelinjalla Turun yliopiston tutkijat avasivat unien saloja ja nukkumisen fysiologiaa. Tiedelinja on yliopiston järjestämä yleisölle avoin tiedewebinaari, joka jatkuu taas syksyllä.

Uni palauttaa elimistön rasituksesta ja väsymyksestä ja tasapainottaa hermoston toimintaa. Se vahvistaa vastustuskykyä aktivoidessaan sairauksien ja tulehdusten torjuntamekanismeja elimistössä. Unessa mieli käsittelee tietoa ja tunteita.

Kevään viimeisessä Tiedelinja-lähetyksessä keskiviikkona 10.6. nukkumisesta ja unista keskustelivat ma. keuhkosairausopin professori Tarja Saaresranta, uniennäköä tutkiva psykologian tutkijatohtori Nils Sandman sekä iän vaikutusta nukkumiseen tutkiva kansanterveystieteen projektitutkija Saana Myllyntausta.

Tutkijat kertoivat lähetyksessä myös käytännön vinkkejä paremman unen saamiseksi.

Katso lähetyksen tallenne uutisen alta tai Echo-palvelusta.

Luotu 11.06.2020 | Muokattu 11.06.2020