Tiedelinjalla puhuttiin tartuntatautien historiasta – katso tallenne

28.05.2020

Tartuntatautien historia on yhtä pitkä kuin ihmisen ja eläimen yhteiselo. Tämän viikon Tiedelinjan lähetyksessä sukellettiin tartuntatautien historiaan. Tiedelinja on Turun yliopiston yleisölle avoin tiedewebinaari.

Eläimistä saatavien tuotteiden lisäksi ihminen on saanut läpi historian kotieläimistä erilaisia mikrobeja, jotka ovat synnyttäneet lukuisia eri tauteja. Tuhkarokko tuli tiettävästi koirasta, isorokko lehmästä tai apinasta, influenssa sioilta.

Tiedelinjalla keskiviikkona 27.5. tartuntatautien historiasta keskustelivat yleisen historian tutkijatohtori Pia Koivunen ja tutkija Mika Kallioinen sekä bakteeriopin professori Pentti Huovinen.

Katso lähetyksen tallenne uutisen alta tai Echo-palvelusta.

Seuraavalla Tiedelinjalla uppoudutaan pohjoismaiseen rikosfiktioon, Nordic Noiriin. Aiheesta keskustelevat Turun yliopiston luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo, kulttuurihistorian tutkija Rami Mähkä ja musiikkitieteen tohtorikoulutettava Kaapo Huttunen.

Luotu 28.05.2020 | Muokattu 28.05.2020