Tiedelinja palaa pohtien ensimmäisenä tutkimusten läpimurtoja

14.09.2020

Turun yliopiston tutkijoiden ja yleisön nettikeskustelussa yhdistävä Tiedelinja palaa keskiviikkona 16.9. linjoille. Ensimmäisen illan aikana kolme tutkijaa pureutuvat tieteellisiin läpimurtoihin. Syksyn aikana muina teemoina ovat muun muassa aivoterveys, Yhdysvaltain vaalit sekä naisyrittäjyys.

Tiedelinja on zoom-verkkokokoustekniikalla toteutettava verkkotapahtuma, jossa tutkijat ja yleisö voivat keskustella ajankohtaisista aiheista. Syksyn ensimmäisellä Tiedelinjalla keskiviikkona 16.9. kello 18.00 pureudutaan tieteellisiin läpimurtoihin. Aiheesta keskustelemassa Turun yliopistossa toimivan Suomen ESO-keskuksen tähtitieteen akatemiatutkija Elina Lindfors, kvanttiteorian saloja avaava fysiikan yliopistonlehtori Teiko Heinosaari sekä tieteen historiaan perehtynyt yleisen historian ja kulttuurihistorian tohtorikoulutettava Janne Mäkiranta.

Tiedelinjalla keskiössä on kuuntelijoiden ja katselijoiden toiveet. Tutkijoille voi  jo etukäteen lähettää illan teemaan liittyviä kysymyksiä joko osoitteeseen viestinta@utu.fi tai tapahtuman Facebook-sivustolla. Lähetyksen aikana voi joko kirjoittaa kysymyksensä ohjelman chat-kanavalle tai pyytämällä puheenvuoron ja liittymällä keskusteluun kysyen tai kommentoiden.

Osallistujan ei tarvitse etukäteen ladata Zoom-ohjelmaa koneelleen vaan riittää, kun klikkaa sivulta www.utu.fi/tiedelinja tai tapahtuman Facebook-sivulta Zoom-osoitetta. Kirjautuessa annetaan sähköposti sekä nimi joko kokonaisuudessaan tai esimerkiksi lempinimenä. Muut osallistujat näkevät toisen osallistujan nimen vain, jos tämä kirjoittaa chatiin kysymyksen tai kommentin. Sähköpostiosoitteet eivät näy muille osallistujille.

Syksyn muita aiheita ovat aivoista huolehtiminen, naiset yrittäjinä kautta aikain, halloweeniin liittyen katsaus lepakoihin, minne vastavalittu Yhdysvaltain presidentti maataan vie, tekniikka Varsinais-Suomen kasvun avaimena sekä pohdinta siitä, mitä saa tutkia.

Liity mukaan Tiedelinjalle nettiosoitteessa www.utu.fi/tiedelinja

Luotu 14.09.2020 | Muokattu 14.09.2020