Turun terveys- ja lääkealan huippututkimus ja Bayer etsivät tulevaisuuden innovaatioita Corporate Cornerissa

11.10.2022

Turun alueen korkeakoulut järjestivät yhdessä Bayerin kanssa Corporate Corner -tapahtuman Medisiina D:ssä ja vierailukeskus Joessa maanantaina 10.10.2022. Tilaisuudessa kartoitettiin uusia yhteistyömahdollisuuksia lääketutkimuksen, tuotekehityksen ja tuotantoteknologian aloilla. Vierailukeskus Joessa järjestettiin iltapäivällä myös vuorovaikutteinen ja pelillinen lääkekehityksen simulaatio.

Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ovat kaikki solmineet strategisen kumppanuussopimuksen lääkeyhtiö Bayerin kanssa. Korkeakoulut järjestivät yhdessä Bayerin kanssa tutkijoille ja opiskelijoille suunnatun Corporate Corner -tapahtuman Medisiina D:ssä ja vierailukeskus Joessa maanantaina 10.10.2022.

Corporate Cornerissa keskusteltiin esimerkiksi lääketutkimukseen, lääkkeiden tuotantoteknologiaan ja ulkomaiseen osaamiseen liittyvistä teemoista. Tapahtumassa opiskelijoilla ja tutkijoilla oli myös mahdollisuus käydä urakeskusteluja Bayerin edustajien kanssa.

Kansainvälisesti merkittävä terveys- ja lääkealan keskittymä

Tilaisuuden avasi Turun yliopiston rehtorin Jukka Kolan etäyhteydellä pitämä puheenvuoro. Kolan mukaan Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä lääketieteen, terveysteknologioiden ja lääkekehityksen huippututkimuksen keskittymä.

– Markkinoilla olevista 23:sta Suomessa kehitetystä lääkkeestä 21 on kehitetty Turussa. Lähes 75 prosenttia kaikista lääketeollisuuden viennistä tulee yrityksiltä, jotka toimivat Turun seudulla. Kauan odotettu kansallinen Lääkekehityskeskus aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa Turussa. Suomi on maailmanlaajuisestikin parhaimpia paikkoja tehdä terveystutkimusta ja lääkekehitystä yliopistojen ja yritysten yhteistyönä, Kola sanoi tilaisuuden alussa.

Christiane Temminghoff.Toisen tapahtuman avauspuheenvuoroista esitti Bayer Nordicin toimitusjohtaja Christiane Temminghoff.

Temminghoffin puhe käsitteli Bayerin toiminnan ydinalueita, osaamistarpeita ja yleisemmin yrityksen yhteistyötä korkeakoulujen kanssa.

– Teemme laajaa yhteistyötä korkeakoulujen kanssa sekä tutkimuksen että koulutuksen alueella, koska uskomme, että tulevaisuuden innovaatiot ja paras hoito potilaille syntyvät yhteistyössä. Globaalissa kilpailussa menestyminen vaatii parhaat osaajat ja erilaisista toimijoista koostuvan innovaatioekosysteemin, Temminghoff sanoi.

Tilaisuudessa Bayerin toimintaa esittelivät myös Bayerin Turun tuotantolaitoksen johtaja Tomi Penttilä, Bayerin Turun tutkimus- ja tuotekehityksen johtaja Manja Ahola & Bayerin syöpätautien kliinisen lääketutkimuksen projektinhallinnan johtaja Tarja Jalava.

Lisää kansainvälistä osaamista Turkuun

Corporate Cornerin saliosuuden päätti paneelikeskustelu, joka käsitteli ulkomaisten osaajien, investointien sekä lääketutkimuksen ja -tuotannon merkitystä Turun alueella ja Suomessa.

Turun yliopiston kumppanuuksista ja vaikuttavuudesta vastaava vararehtori Mika Hannula keskusteli paneelissa Christiane Temminghoffin kanssa kansainvälisen osaamisen houkuttelemisesta Suomeen.

– Turun yliopistossa on paljon niin kansainvälistä henkilökuntaa kuin opiskelijoitakin, mutta totta puhuen emme ole vielä tarpeeksi kansainvälinen yliopisto. Me tarvitsemme sekä kansallisesti että alueellisesti tänne Turkuun lisää kansainvälistä osaamista ja siksi olemme myös luoneet kunnianhimoisen kansainvälisyysohjelman, Hannula sanoi.

Paneelikeskusteluun osallistuivat Åbo Akademin vararehtori Reko Leino (vas.), Manja Ahola, Tomi Penttilä, Turun ammattikorkeakoulun vararehtori Vesa Taatila, Christiane Temminghoff sekä Mika Hannula.

Yhteistyöavauksia ja lääkekehityksen simulaatio

Iltapäivällä tutkijat pääsivät esittelemään omia tutkimusaiheitaan tai mahdollisia yhteistyöideoita Bayerin edustajille. Tilaisuuteen osallistui yhteensä noin 200 tutkijaa ja kymmeniä opiskelijoita. Yhteistyöehdotuksia lähetettiin lähemmäs 50. Parhaista ehdotuksista tutkijat tai tutkimusryhmän kävivät iltapäivällä keskusteluja Bayerin kanssa.

Vierailukeskus Joessa järjestettiin klo 13 alkaen lääkekehityksen simulaatio, jossa osallistujat pääsivät kokemaan lyhyessä ajassa lääkekehityksen koko kaaren laboratorioista apteekkeihin. Lääkeaineen kehitys voi kestää yli kymmenen vuotta ja vain noin yksi prosentti kaikista lääkeaihioista päätyy markkinoille.

Opiskelijoita vierailukeskus Joessa lääkekehityksen simulaatiossa.Bayerin järjestämässä simulaatiossa opiskelijat ja väitöskirjatutkijat jaettiin ensiksi pöytäkunnittain eri ryhmiin, joilla oli kaikilla oma vastuualueensa, kuten talous ja markkinointi, projektin johtaminen tai kliiniset tutkimukset.

Opiskelijoita vierailukeskus Joessa lääkekehityksen simulaatiossa.Jokainen ryhmä valitsi keskuudestaan johtajan, ja kaikkien ryhmien johtajat kävivät tarkemmin läpi lääkekehitysprojektin tavoitteita.

Luotu 11.10.2022 | Muokattu 26.05.2023