Turun yliopisto ja Åbo Akademi luovat yhteisen Eurooppa ja EU -maisteriohjelman

25.08.2021

Turun yliopisto ja Åbo Akademi suunnittelevat yhteisen Eurooppa ja EU -maisteriohjelman perustamista. Ensimmäisen suomalainen EU-virkamiespolvi lähenee eläkeikää, ja jo nyt on havaittavissa pula suomalaisista EU-tehtäviin halajavista. Maisteriohjelma on vastaus tarpeeseen. Uuden maisteriohjelman perustamisesta kerrottiin neljättä kertaa järjestettävän Eurooppa-foorumin avajaisissa.

Uudesta koulutuksellisen ja tutkimuksellisen avauksen esitelleen Turun yliopiston rehtori Jukka Kolan mukaan uuden maisteriohjelman perustaminen ei ole valtavan innovatiivista, mutta on välttämätön avaus. EU:hun tarvitaan suomalaisia virkamiehiä, ei ajamaan Suomen asiaa vaan Euroopan asiaa.

– ­Euroopan edun ajaminen on aina myös Suomen edun ajamista. Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskuksella ja Åbo Akademin tutkimusinstituutti Samforskilla on rakenteilla Eurooppa ja EU -maisteriohjelma. Suomen on panostettava EU-koulutukseen ja -tutkimukseen, ja niin me teemme tulevassa monitieteisessä ohjelmassa, Kola totesi.

Muun muassa Valtioneuvoston EU-poliittinen selonteko on korostanut tarvetta edistää suomalaisten rekrytoitumista EU:n toimielimiin ja virastoihin. 1990-luvun alun innostuksen jälkeen suomalaisten hakeutuminen EU-tehtäviin on hiipunut. Kola kuitenkin korosti, että nollasta ei tarvitse aloittaa.

– Yhteiskuntatieteillä, oikeustieteillä ja kauppatieteillä on meillä pitkät perinteet EU-tutkimuksessa ja koulutuksessa. Nyt  me paketoimme tarjonnan selkeäpiirteisemmäksi ohjelmaksi. Tämä on tulevaisuusinvestointi, Kola totesi.

Turun yliopiston puolesta uutta maisteriohjelman suunnittelutyötä vetävän eduskuntatutkimuksen keskuksen johtajan Markku Jokisipilän mukaan uusi ohjelma saadaan käyntiin aikaisintaan 2023. Työtä helpottaa Eurooppa-foorumin aikana solmitut kontaktit niin Suomessa kuin Euroopassa.

– Olemme luomassa työelämärelevanttia koulutuspakettia, johon kuuluu muun muassa harjoitteluja EU:ssa ja huippuasiantuntijoiden vierailuja meillä. Näiden osioiden luomisessa on ollut suuri apua Eurooppa-foorumin myötä saamistamme kontakteista EU:n ytimeen, Jokisipilä totesi.

Uuden maisteriohjelman suunnittelusta on alusta alkaen informoitu myös opetus- ja kulttuuriministeriötä. Ministeriö on myös tukenut taloudellisesti suunnittelutyötä.

Luotu 25.08.2021 | Muokattu 25.08.2021