Turun yliopisto käynnisti varainhankintansa – Tiede luo hyvinvointia

05.12.2014

Lahjoitus Turun yliopistolle on panostus suomalaisen yhteiskunnan ja erityisesti lähialueen hyvinvoinnin lisäämiseen.

Suomalaisyliopistoilla on jälleen mahdollisuus vastikkeelliseen varainhankintaan. Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Pääomittamiseen varattu summa on yhteensä 150 miljoonaa euroa. Valtion vastinrahoitus kohdennetaan eri yliopistojen kesken suhteessa yliopistojen keräämään yksityiseen pääomaan.

‒ Lahjoitus Turun yliopistolle on panostus sivistykseen, osaamiseen ja uuden tiedon synnyttämiseen. Turun yliopiston tutkijat ja asiantuntijat tekevät joka päivä työtä suomalaisten tulevaisuuden eteen. Tulevaisuuden ratkaisut, uudet toimintamallit ja innovaatiot syntyvät yliopistoissa, ja tuhannet uudet osaajat siirtyvät vuosittain yhteiskunnan palvelukseen jakamaan ja soveltamaan uusinta tietoa meidän kaikkien parhaaksi, rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Väänänen painottaa, että Turun yliopisto on osoittanut olevansa kaikin tavoin vahva ja menestyksellinen yliopisto.

‒ Keräämme varoja laadukkaan toiminnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Turun yliopiston lahjoituksina kerätyt varat suunnataan suoraan opetus- ja tutkimusedellytysten sekä tutkimusinfrastruktuurin kehittämiseen. Valtion vastinraha sijoitetaan Turun yliopiston pääomaan.

Lahjoittaja voi kohdentaa 10 000 euroa ylittävän lahjoituksen halutessaan valitsemalleen koulutusalalle.

Hannu Kokkonen: Turun yliopiston varainhankinta on alueen yhteinen asia

Turun yliopiston hallituksen pitkäaikainen jäsen ja puheenjohtaja (2007‒2013), pitkään If Vahinkovakuutusyhtiön toimitusjohtajana toiminut VTM Hannu Kokkonen ottaa aktiivisen roolin yliopiston varainhankinnan edistämisessä ja erityisesti sidosryhmien aktivoimisessa.

‒ Minulla on Turun yliopistoon pitkä suhde, ja koen yliopiston hyvin läheiseksi. Jostain syystä Suomessa vallitsee tällä hetkellä sellainen käsitys, että tutkimus on keskittynyt pääkaupunkiseudulle. Turun yliopiston tekemä arvokas työ on turvattava myös tulevaisuudessa.

Valtion vastinrahoituksen kohdentaminen suhteessa kerättyihin varoihin asettaa yliopistot kilpailuasetelmaan keskenään. Kokkonen toivookin, että varainhankinta koettaisiin Turun yliopiston vaikutusalueella yhteisenä asiana.

– Turun yliopisto on alueen hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn keskeinen edistäjä. Valtion vastinrahaan oikeuttava varainhankintakausi on yliopistolle kehittämismahdollisuus, jota toivomme erityisesti alueen yritysten, yhteisöjen ja asukkaiden tukevan, Kokkonen kannustaa.

Turun yliopiston varainhankinnan verkkosivut ja ohjeet lahjoittamiseen on avattu osoitteessa www.utu.fi/lahjoita. Sivustolta löytyy lisätietoa lahjoitusmuodoista ja lahjoittamisen ehdoista.

Luotu 05.12.2014 | Muokattu 05.12.2014