Kalaöljystä ja probiooteista ei ole apua ylipainoisten naisten verensokerin tai painon hallinnassa raskausaikana (Väitös: LL Outi Pellonperä, 4.9.2020, synnytys- ja naistentautioppi)

Raskausdiabetes on yleinen raskausaikainen sokeriaineenvaihdunnan häiriö, joka lisää sekä äidin että lapsen sairastuvuutta. Aiemmista lupaavista tuloksista huolimatta kalaöljy ja probiootit eivät näytä vaikuttavan edullisesti raskaana olevien ylipainoisten naisten verensokeritasoihin tai rasvamassan kertymiseen. Asia käy ilmi LL Outi Pellonperän Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa, jossa selvitettiin kalaöljyn ja probioottien vaikutuksia ylipainoisten äitien raskausdiabeteksen puhkeamisen riskiin ja kehonkoostumukseen.

Raskausdiabetes todetaan Suomessa jo joka viidennellä raskaana olevalla äidillä. Sairauden ehkäisy on tärkeää, koska se lisää sekä äidin että lapsen sairastuvuutta. Aiempien tutkimusten perusteella on ollut viitteitä siitä, että kalaöljy ja probiootit voisivat lisätä insuliinin vaikutusta kudoksissa ja mahdollisesti parantaa verensokeritasoja.

Outi Pellonperän väitöstutkimuksessa kalaöljy ja probiootit eivät kuitenkaan vähentäneet raskausdiabeteksen puhkeamisen riskiä, parantaneet raskaudenaikaisia verensokeritasoja tai lisänneet insuliiniherkkyyttä eli insuliinin vaikutusta kudoksissa lumevalmisteeseen verrattuna.

– Toisaalta tämänkin tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että kyseiset valmisteet ovat turvallisia raskausaikana, sillä vaikutuksia raskauden tai synnytyksen kulkuun tai vastasyntyneen vointiin ei havaittu, Pellonperä toteaa.

Tutkimuksessa 439 ylipainoista ja lihavaa äitiä satunnaistettiin syömään joko kalaöljy- tai probioottikapseleita, molempia valmisteita tai lumevalmistetta alkuraskaudesta lähtien koko raskausajan. Tutkimuksessa käytettiin Lactobacillus rhamnosus HN001 ja Bifidobacterium animalis ssp. lactis 420 -probiootteja. Kalaöljyvalmiste sisälsi 2,4 g pitkäketjuisia monityydyttymättömiä n-3 rasvahappoja.

Kalaöljyllä ja probiooteilla ei vaikutusta raskausaikaiseen painonnousuun tai kehonkoostumukseen

Pellonperä selvitti myös raskaudenaikaiseen painonnousuun ja kehonkoostumukseen vaikuttavia tekijöitä. Ilmeni, ettei kalaöljyllä tai probiooteilla ollut vaikutusta näihinkään.

Sen sijaan hyvälaatuinen ravinto ja proteiinin saanti olivat positiivisesti yhteydessä kehon rasvattoman massan määrään. Kokonaisenergiansaannilla tai kyselyllä mitatulla fyysisen aktiivisuuden määrällä ei voitu osoittaa olevan yhteyttä kehonkoostumukseen.

– Kolme neljäsosaa ylipainoisista ja lihavista äideistä kerrytti painoa raskausaikana kansainvälisiä suosituksia enemmän. Tämä oli yhteydessä kertyneen rasvamassan määrään. Toisaalta rasvamassa ei keskimäärin lisääntynyt lainkaan niillä äideillä, joiden paino nousi suositusten mukaisesti, Pellonperä kertoo.

Raskausdiabeetikoiden paino ja rasvamassa lisääntyivät vähemmän

Raskausdiabeetikoiden kehonkoostumuksesta on yllättävän vähän tutkimuksia, vaikka nimenomaan rasvakudoksen määrän ajatellaan olevan tärkeä insuliinin kudosvaikutuksia, verensokeritasoja ja raskauskomplikaatioita määrittävä tekijä.

Pellonperän väitöstutkimuksessa selvisi, että raskausdiabeetikoiden paino ja rasvamassa lisääntyivät raskausaikana merkitsevästi vähemmän kuin muiden äitien.

– Ilmeisin syy tähän olisi raskausdiabeteksen hoito, mutta yhteyttä ravinnon tai liikunnan muutoksen ja kehonkoostumuksen välillä ei pystytty osoittamaan. Tämä vaatiikin vielä lisätutkimuksia, Pellonperä huomauttaa.

Alkuraskauden kehonkoostumus ei tutkimuksessa ennustanut myöhempää raskausdiabeteksen puhkeamista näillä äideillä sen jälkeen, kun erityisesti painoindeksin vaikutus oli huomioitu.

***

LL Outi Pellonperä esittää väitöskirjansa ”Kehonkoostumus ja kalaöljy-/probiootti-interventio ylipainoisten naisten raskausdiabetesta määrittävinä tekijöinä” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 4.9.2020 klo 12.00 (Tyks, U-sairaala, Naistenklinikan luentosali, Kiinamyllynkatu 4-8, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Saila Koivusalo (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Päivi Polo (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on synnytys- ja naistentautioppi.

Koronavirustilanteen vuoksi väitöstilaisuuden yleisömäärä paikan päällä on korkeintaan 50 henkilöä. Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta: http://recorder.uc.2m-it.fi/streamit/2mit-stream4.html

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: 040 5495429, ouirpe@utu.fi

Väittelijän kuva

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä UTUPubissa.

Luotu 31.08.2020 | Muokattu 31.08.2020