Tutkimuksessa kehitettiin endometrioosin diagnostiikkaa ja laadittiin ainutlaatuinen tietokanta sekä siihen pohjautuva tekoälyohjelma (Väitös: MD Michael Gabriel, 17.12.2021, synnytys- ja naistentautioppi)

Endometrioosi eli kohdun limakalvon pesäkesirottumatauti on yleinen hedelmällisessä iässä olevien naisten pitkäaikaissairaus. Michael Gabrielin väitöstutkimus on osa laajempaa tutkimushanketta, jossa kehitettiin endometrioosin diagnostiikkaa, laadittiin maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen tietokanta sekä siihen pohjautuva, useissa sairaaloissa koekäytössä oleva tekoälysovellus.

Tiedotetta päivitetty 13.12.2021: Lisätty tieto koronapassin edellyttämisestä väitöstilaisuudessa.

Endometrioosia arvioidaan sairastavan jopa kymmenen prosenttia hedelmällisessä iässä olevista naisista. Se aiheuttaa kuukautis- ja vatsakipuja sekä lapsettomuutta ja siten huonontaa voimakkaasti naisen elämänlaatua, aiheuttaen myös yhteiskunnalle mittavia kustannuksia.

– Endometrioosiin ei ole parantavaa hoitoa, mutta kipuoireita voidaan lievittää hormonilääkkein ja tarvittaessa myös leikkauksella. Taudille spesifisten oireiden ja merkkiaineiden puuttuessa taudin diagnoosi saattaa viivästyä useiksi vuosiksi, ja lopullisesti tauti voidaankin varmistaa vain vatsaontelon tähystyksellä. Tähystyksen ollessa huomattavan invasiivinen toimenpide, se tehdään tyypillisesti vain päädyttäessä taudin leikkaushoitoon, kertoo Turun yliopistossa väittelevä MD Michael Gabriel.

Gabrielin väitöstutkimus on osa laajaa Turun yliopiston, Turun yliopistollisen keskussairaalan ja lääkekehitysyritysten naisten lisääntymisterveyteen liittyvää tutkimusta. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään uusia diagnostisia menetelmiä endometrioosin diagnostiikkaan.

– Tätä varten tuotimme maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen tietokannan yhdistämällä endometrioosipotilaille tehdyn oirekyselyn tulokset tautikudoksesta ja verestä määritettyihin biokemiallisiin ja molekyylibiologisiin merkkiaineisiin, Gabriel kertoo.

Oiretiedot ja tutkittavat kudokset kerättiin usean vuoden aikana laajan keskussairaalayhteistyön tuloksena. Osa tuotetusta tietokannasta on nyt jaettu koko tutkijayhteisön käyttöön web-käyttöliittymän kautta.

Tutkimuksessa tuotettu ohjelma koekäytössä useissa sairaaloissa

Tietokannan avulla tuotettiin myös tekoälyyn perustuva tietokonepohjainen ohjelma, joka auttaa hoitavaa lääkäriä tunnistamaan potilaat, joiden oireet viittaavat endometrioositautiin.

– Ohjelma on tällä hetkellä koekäytössä useassa sairaalassa Suomessa. Käynnissä olevassa kliinisessä testissä saadaan uutta mittavaa tietoa tekoälyä ohjaavan matemaattisen mallin kehittämiseksi edelleen, Gabriel kertoo.

Tutkimuksessa löydettiin uusi merkkiaine

Kudosnäytteitä hyväksikäyttäen tutkimuksessa löydettiin myös uusi merkkiaine (SFRP2-proteiini), jonka määrittämisellä kudosleikkeestä voidaan aiempaa selkeämmin havaita tautikudoksen leviäminen vatsaontelossa.

– Tämän tyyppisiä merkkiaineita voidaan tulevaisuudessa käyttää arvioitaessa tarvittavan leikkauksen laajuutta. Tutkimusryhmämme viiden vuoden seurantatutkimus on vahvistanut käsitystä siitä, että tautikudoksen mahdollisimman tarkka poistaminen leikkauksessa lievittää merkittävästi kipuja, väittelijä päättää.

Tutkimushanketta ovat rahoittaneet erityisesti Turun yliopisto, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Business Finland sekä bioalan yritykset.

***

MD Michael Gabriel esittää väitöskirjansa ”ENDOMET database – A means to identify novel diagnostic and prognostic tools for endometriosis” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.12.2021 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina D, Alhopuro auditorio, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Salitilaisuuteen saapuvalta yleisöltä edellytetään koronatodistuksen esittämistä. Todistus edellytetään 16 vuotta täyttäneiltä henkilöiltä, jotka eivät ole yliopiston henkilökuntaa tai opiskelijoita.

Väitöstä voi seurata myös etäyhteydellä.

Vastaväittäjänä toimii professori Johanna Arola (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Päivi Polo (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on synnytys- ja naistentautioppi.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: p. 029 450 4641 micawo@utu.fi

Luotu 10.12.2021 | Muokattu 13.12.2021