Tutkimuksesta uutta tietoa syöpälääkkeiden biosynteesistä ja evoluutiosta (Väitös: MSc Benjamin Nji Wandi, 20.8.2021, biokemia)

Antrasykliinit ovat laajasti käytettyjä syöpälääkkeitä, jotka ovat tällä hetkellä mukana 500 kliinisessä tutkimuksessa ympäri maailmaa. Antrasykliinien käyttöä rajoittavat niiden vakavat sivuvaikutukset. MSc Benjamin Nji Wandin väitöstutkimuksessa selvisi, että pienet muokkaukset antrasykliinien rakenteeseen voivat merkittävästi parantaa niiden bioaktiivisuutta sekä vähentää niiden toksisuutta.

Benjamin Nji Wandin väitöstutkimuksessa antrasykliineihin lukeutuvan syöpälääke nogalamysiinin biosynteesi ja sen ainutlaatuisen nogalamiini-yksikön liittäminen todennettiin yhdeksän entsyymin avulla. Tutkimuksessa raportoitiin myös nogalamysiinin bioaktiivisuuden kannalta välttämätön C2''-hydroksylaatio ja osoitettiin nogalamysiinin biosynteesin viimeisten vaiheiden järjestys.

– Nyt tiedämme, mitkä proteiinit ovat vastuussa nogalamiinin täydellisestä biosynteesistä ja liittämisestä, sekä ymmärrämme, miten tämä epätavallinen aminosokeri on valmistettu, ja miten se yhdistyy sekä O–glykosidisidoksen että C2–C5''-sidoksen välityksellä aglykoniin, Nji Wandi kertoo.

– Lisäksi saimme selville, että SnoT toimii 2''-hydroksylaasina, ja että kyseinen modifikaatio edeltää SnoK:n katalysoimaa C2–C5''-karboksylaatiota ja SnoN:n katalysoimaa C4''-epimerisaatiota, väittelijä jatkaa.

Nji Wandin väitöskirjassa saatiin myös uutta tietoa antrasykliinien biosynteesireittien evoluutiosta ja selvennettiin, miten pienet muutokset homologisten entsyymien joukossa ovat johtaneet uusien katalyyttien ilmaantumiseen.

– Selvitimme, miten geenin kahdentuminen johti SnoK- ja SnoN-entsyymien toiminnalliseen erilaistumiseen nogalamysiinin biosynteesireitillä. Työssäni muokkasin proteiineja kimerageneesin avulla ja selvitin, miten S-adenosyylimetioniini-riippuvaisten metyylitransferaasien toiminta on monipuolistunut antrasykliinien biosynteesireiteillä ja muodostanut mahdollisia uusia antibiootteja, joiden bioaktiivisuutta ei ole vielä testattu, Nji Wandi kertoo.

***

MSc Benjamin Nji Wandi esittää väitöskirjansa ”Biosynthesis and Evolution of Anthracyclines” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 20.8.2021 klo 15. Väitöstilaisuutta voi seurata etänä: https://utu.zoom.us/j/9571677432

Vastaväittäjänä toimii Professori Steven Van Lanen (University of Kentucky) ja kustoksena professori Mikko Metsä-Ketelä (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on biokemia.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: benjwa@utu.fi, p. +358 44 910 1140

Luotu 11.08.2021 | Muokattu 11.08.2021