Aktiivisin puutiaiskausi Etelä-Suomessa vielä edessä – muista ilmoittaa kaikki havainnot Punkkiliveen

22.06.2022

Puutiaisia on liikkeellä taas runsaasti etenkin Etelä-Suomessa ja Oulun seudulla. Oulussa ja muilla taigapunkkialueilla punkkien aktiivisuus hiipuu juhannuksen jälkeen, mutta etenkin etelän puutiaisalueilla kausi on vasta alkamassa.

Turun yliopiston ja Pfizerin ylläpitämälle Punkkilive-sivustolle saatujen havaintojen mukaan punkkeja esiintyy nyt runsaasti koko etelärannikolla. Havaintoja on raportoitu paljon myös muualla Suomessa, varsinkin Oulun seudulla. Aikaisemmin keväällä Oulun seudulta saatiin Punkkiliven havaintokartan mukaan jopa enemmän punkkihavaintoja kuin Turun seudulta.

– Oulussa valtalajina on taigapunkki, jota on noin 98 prosenttia seudun puutiaisista. Ne lähtevät keväisin aikaisemmin liikkeelle kuin puutiaiset, joita etelässä tavataan. Luultavasti kylmä kevät on vaikuttanut niiden liikkeelle lähtemiseen vähemmän kuin puutiaisten. Lisäksi käytännössä kaikki ihmisiin ja lemmikkeihin tarttuvat taigapunkit ovat aikuisia yksilöitä, joita on helpompi havaita. Etelässä esiintyvistä puutiaisista taas tarttuvat useimmiten pienemmät nymfit, joiden havaitseminen on vaikeampaa, kertoo tutkijatohtori Jani Sormunen Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköstä.

Sormusen mukaan taigapunkkien aktiivisuus kuitenkin pitkälti loppuu juhannukseen, minkä jälkeen ne oleilevat enimmäkseen karikkeen ja maaperän suojissa ja havaintoja niistä tulee enää harvakseltaan. Sen sijaan etelässä elo-syyskuu on usein pahinta puutiaisaikaa.

– Eli lähes koko vuoden havainnot Oulusta kertyvät huhti-kesäkuun aikana, kun taas puutiaisten havaintoja tulee syys-lokakuulle asti runsaasti ainakin Etelä-Suomesta. Luultavasti havaintotilanne näiden seutujen välillä siis kyllä kääntyy vielä kesän aikana, Sormunen sanoo.

Punkkilive näyttää jatkossa puutiaisten kuntakohtaisen esiintyvyyden

Punkkiliven havaintokartalle ollaan pian julkaisemassa uusi ominaisuus. Jatkossa havaintokartalla on mahdollista tarkastella kuntakohtaisia tietoja punkkien esiintyvyydestä pohjautuen vuoden 2021 raportoituihin havaintoihin sekä kyseessä olevan kunnan asukaslukuun. Vuonna 2021 Punkkiliveen raportoitiin kaiken kaikkiaan lähes 80 000 punkkihavaintoa.

Näkymään yhdistetään lisäksi THL:n datalähteistä tieto kunnassa viimeisten viiden vuoden aikana raportoiduista TBE-tapauksista, eli puutiaisaivotulehdustapauksista.

Kuluvan kevään ja alkukesän aikana sivustolle on raportoitu jo yli 30 000 punkkihavaintoa ja Punkkilive-sivustolla on vierailtu tänä vuonna jo yli 160 000 kertaa. Tutkijat ovat tyytyväisiä palvelun aktiiviseen käyttöön, mutta toivovat Punkkiliven käyttäjien jatkavan havaintojensa raportoimista ahkerasti koko kauden ajan.

– Alueilla, joilla punkkeja esiintyy runsaasti, voivat monet Punkkiliven käyttäjät kohdata punkkeja jatkuvasti läpi kesän, jolloin into havaintojen raportointiin saattaa alkukesän jälkeen hiipua. Punkkilive kannattaa kuitenkin ottaa jatkuvaan käyttöön ja kaikki havainnot raportoida aina punkin kohdatessaan. Näin saamme jatkossa esimerkiksi kuntakohtaiseen esiintyvyyteen yhä tarkempaa tietoa puutiaisten runsaudesta eri kunnissa, muistuttaa biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari Sääksjärvi.

Kuva: Erik Karits (lähde pixabay)

Luotu 22.06.2022 | Muokattu 22.06.2022