Haluatko tietää miten katsot kuvia? Keskiaikaisilla markkinoilla se selviää!

15.06.2022

Nyt etsitään suurta ja monipuolista osallistujajoukkoa historiallisten kuvien katsomista käsittelevään katseenseurantatutkimukseen! Keskiaikaisilla markkinoilla järjestettävässä lyhyessä tutkimustilanteessa osallistuja katsoo kuvia tietokoneen näytöltä ja vastaa kuviin liittyviin kysymyksiin sekä taustatietokyselyyn. Tutkimuksessa käytettävän katseenseurantakameran avulla nähdään millisekuntien tarkkuudella mitä kuvien katselun aikana tapahtuu.

Katse historiaan -hankkeessa tutkitaan, miten historian ammattilaiset, alaa opiskelevat ja siitä kiinnostuneet harrastajat käsittelevät menneisyyden esittämistä kuvallisissa aineistoissa. Hanketta rahoittaa Suomen Akatemia ja sitä johtaa akatemiatutkija Marjaana Puurtinen Turun yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.

Hankkeen ensimmäisessä osatutkimuksessa keskitytään historiallisten kuvien tulkitsemiseen. Aineistoa kerätään vuoden 2022 aikana useissa eri kaupungeissa ja yli sadalta henkilöltä. Olisitko sinä yksi heistä? Voit osallistua keskiaikaisilla markkinoilla 30.6.–3.7.2022 pidettävään tutkimusosuuteen Taiteen talon tiloissa (Nunnankatu 4). Opasteet johdattavat Nunnankadulta (esteetön pääsy) ja Brinkkalan sisäpihalta (esteellinen pääsy) oikeaan paikkaan.

Osallistujana tarkastelet tietokoneen näytöltä kuvia ja vastaat niihin liittyviin kysymyksiin. Kuvien katselun aikana silmiesi liikkeet ja pupilliesi koko tallennetaan katseenseurantakameralla. Kuvien katselun jälkeen pääset näkemään omat silmänliikkeesi kuvien katselun ajalta ja vastaat taustatietokyselyyn. Tilaisuus kestää noin 20 minuuttia. Tutkimusaineisto käsitellään siten, ettei sinua voi siitä tunnistaa.

Tutkimus toteutetaan suomen kielellä. Tutkimuseettisistä syistä alaikäraja osallistumiselle on 15 vuotta. Sinulta toivotaan normaalia lähi- ja kaukonäköä tai voimakkuudeltaan sopivien silmälasien tai piilolinssien käyttöä.

Jonojen välttämiseksi on suositeltavaa, että varaat itsellesi tutkimusajan etukäteen. Ajanvarauksen yhteydessä ei haluta tallentaa henkilötietoja. Käytä siis ajanvarauksessa pelkkää etunimeäsi, jolla sinut kutsutaan omalla vuorollasi katseenseurantakameran ääreen. Otathan varaamasi ajan itsellesi huolella talteen ja tule paikalle ajoissa. Tutkimukseen voi osallistua myös ilman ajanvarausta, mutta ajan varanneet ovat etusijalla. Tervetuloa mukaan!

Varaa itsellesi tutkimusaika osoitteesta www.utu.fi/katsehistoriaan

>> Lue lisää tutkimushankkeesta

Kaksi henkilöä katseenseurantavälineiden luona.

Akatemiatutkija Marjaana Puurtinen ja projektityöntekijä Henri Harju pystyttivät Turun yliopiston Turku EyeLabs -yhteisön liikuteltavan katseenseurantalaitteiston huhtikuussa 2022 Oulun yliopiston LeaF-tutkimusinfrastruktuurin tiloihin. Oulun yliopiston lisäksi Katse historiaan -hankkeen tutkimusaineistoa on toistaiseksi kerätty Turun museokeskuksen, Turun yliopiston, Helsingin kaupunginmuseon, Jyväskylän yliopiston sekä Sodan ja rauhan keskus Muistin (Mikkeli) tiloissa.

Kuva: Antti Siipo (Oulun yliopisto)

Luotu 15.06.2022 | Muokattu 01.06.2023