Kauppakorkeakoulu järjestää Suomen ensimmäisen yliopistotasoisen verkkokauppakurssin

02.12.2020

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin aineen 7.–11.12.2020 järjestämän kurssin tavoitteena on vastata verkkokaupan kasvun aiheuttamaan osaajapulaan, joka vaikuttaa kotimaisten toimijoiden kilpailukykyyn. Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Business Finlandin Experience Commerce -ohjelman ja lukuisten yritysyhteistyökumppaneiden kanssa.

Tavaroiden ja palveluiden verkkokauppa on kasvanut Suomessa viimeisen kolmen vuoden aikana viidenneksen. Verkkokaupan yleistyminen myös globaalilla tasolla on lisännyt yritysten kansainvälistä kilpailua, mutta myös mahdollisuuksia löytää uusia asiakkaita maailmanlaajuisesti. Pandemia on kiihdyttänyt tätä kehitystä.

– Tärkeää onkin nyt pitää huolta kotimaisten toimijoiden kilpailukyvystä. Verkkokaupan kasvun myötä alan osaajille on erittäin kova kysyntä, sanoo opintojakson pääluennoitsija, digitaalisen kaupankäynnin asiantuntija Leevi Parsama

Ajankohtaiseen haasteeseen tartutaan yhdessä yritysten kanssa. Koulutus toteutetaan yhteistyössä Business Finlandin Experience Commerce -ohjelman sekä yhdessä yrityskumppaneina toimivien Keskon, Postin, Svean ja Finnish Design Shopin kanssa.

Kurssilla vierailee jokaisena kurssipäivänä verkkokauppaa harjoittavien ja siinä menestyneiden yritysten edustajia. Viikon aikana opiskelijat tutustuvat keskeisiin verkkokaupan osa-alueisiin, kuten digitaalisen kaupan rakenteeseen ja muutostrendeihin, myyntiin, markkinointiin ja asiakkaisiin, monikanavaiseen kauppaan, verkkokaupan logistiikkaan sekä maksutapojen moninaisuuteen ja trendeihin. Aiheina ovat myös verkkokaupan analytiikka ja tiedolla johtaminen.

Turun kauppakorkeakoulun opintojakso on Suomen ensimmäinen yliopistotasoinen opintojakso verkkokaupasta.

– Verkkokaupan merkitys myös päivittäistavarakaupassa on ollut viime vuosina merkittävässä kasvussa ja Kesko on noussut verkkokaupan kärkiosaajaksi Suomessa. Lisäksi yliopistoyhteistyö on Keskolle hyvin tärkeää tänä päivänä. Tämän vuoksi ensimmäisen yliopistotason kurssin kumppanuus oli meille ilmeistä, toteaa Kesko Oyj:n Lounais-Suomen aluejohtaja Lauri Inna.

Kurssin koordinaattori, markkinoinnin yliopistonlehtori Ulla Hakala iloitsee yritysten positiivisesta suhtautumisesta verkkokauppakurssiin.

– Olemme todella kiitollisia yritysten mukaantulosta: kurssi antaa kaikille osapuolille mahdollisuuden olla vaikuttamassa Suomen verkkokaupan tulevaisuuteen.

– Kurssissa toteutuvat erinomaisesti Turun yliopiston opetuksen strategiset painopistealueet, joissa korostetaan uusimman tiedon välittämisen ja yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin vastaamisen merkitystä sekä aitoa yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa, Hakala toteaa.

Luotu 02.12.2020 | Muokattu 02.12.2020