Opintokamu® tukee opiskelijoiden hyvinvointia erityisjärjestelyjen aikana – maksuton kurssi tarjotaan poikkeusolojen vuoksi myös ammattikorkeakoulujen käyttöön

02.04.2020

Opiskelijoiden jaksaminen saattaa olla koetuksella kevään erityisjärjestelyjen vuoksi. Turun yliopiston psykologian oppiaineessa kehitetty Opintokamu-ohjelma tarjoaa oppilaitoksille työkaluja opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen. Opintokamu on kehitetty toisen asteen oppilaitosten (lukiot ja ammatilliset oppilaitokset) käyttöön, ja niissä se onkin jo ahkerassa käytössä, mm. kaikissa Helsingin kaupungin lukiossa kurssi otettiin käyttöön viime viikolla. Poikkeusolojen vuoksi kurssi päätettiin tarjota maksutta myös ammattikorkeakoulujen käyttöön.

Opintokamu-kurssi on saanut opiskelijoilta paljon myönteistä palautetta. Opintokamu on helppokäyttöinen kokonaisuus, jossa perehdytään oppimiseen, sosiaalisiin suhteisiin ja tunne-elämään liittyviin aiheisiin. Kurssi antaa runsaasti vinkkejä mm. itseopiskelun, motivaation ja mielen hyvinvoinnin edistämiseen. Itseopiskeltavia kurssimateriaaleja voi myös yhdistää esimerkiksi ryhmänohjaajan kanssa käytäviin keskusteluihin hyvinvointiaiheista. Opintokamun materiaaleista löytyy myös opettajan hyvinvointiin keskittyvä osio Mindfulness-harjoituksineen.

Opintokamu on valmis kokonaisuus, jonka käyttöönotto onnistuu nopeasti. Käyttäminen edellyttää kuitenkin, että oppilaitos rekisteröityy sen käyttäjäksi. Vasta tämän jälkeen opiskelijat pääsevät aineistoon.

Opintokamu-ohjelman kehittämistyön takana on Turun yliopiston psykologian oppiaineen professori Christina Salmivallin ja erityisasiantuntija Elisa Poskiparran johtama tutkimusryhmä, joka koostuu psykologian, kasvatustieteiden ja puheviestinnän asiantuntijoista ja tutkijoista. Ryhmä on osa INVEST-lippulaivaa. Opintokamu-ohjelma on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama.

Luotu 02.04.2020 | Muokattu 03.04.2020