Suolistomikrobistolla ei ole yhteyttä raskausdiabetekseen – mikrobiston koostumukseen voidaan kuitenkin vaikuttaa ravintolisillä

09.09.2020

Kalaöljyllä ja probiooteilla voidaan vaikuttaa raskaana olevan ylipainoisen naisen suolistomikrobiston koostumukseen, selviää Turun yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Suolistomikrobiston koostumuksen tai toiminnan ja raskausdiabeteksen välillä ei tutkimuksessa kuitenkaan todettu yhteyttä.

Raskauden aikainen ylipaino ja lihavuus lisäävät äidin riskiä sairastua raskausdiabetekseen. Vaikka suolistomikrobiston koostumus on liitetty sekä ylipainoon että aineenvaihduntasairauksiin, on toistaiseksi ollut epäselvää, onko erityisesti ylipainoisilla naisilla suolistomikrobiston koostumuksen ja raskausdiabeteksen välillä yhteys.

Turun yliopistossa ja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin 270 ylipainoisen tai lihavan raskaana olevan naisen suolistomikrobiston koostumus alku- ja loppuraskaudessa. Osalla naisista todettiin raskausdiabetes.

Tutkittavat oli kaksoissokkoutettu alkuraskaudessa saamaan kahta ravintolisää erikseen tai yhdessä. Tutkittavat jaettiin siten neljään ryhmään, joissa he saivat: probioottia ja lumetta, kalaöljyä ja lumetta, probioottia ja kalaöljyä tai pelkästään lumetta. Ravintolisiä käytettiin koko raskauden ajan. Osallistujilta kerättiin ulostenäytteet sekä alku- että loppuraskaudessa ja näytteistä määritettiin suolistomikrobiston koostumus. Tutkimuksessa käytettiin Lactobacillus rhamnosus HN001 ja Bifidobacterium animalis ssp. lactis 420 -probiootteja.

– Tutkimuksemme osoittaa, että suolistomikrobiston koostumus ei selitä raskausdiabeteksen syntyä ylipainoisilla ja lihavilla naisilla. Emme myöskään todenneet eroja mikrobiston koostumuksessa, kun vertasimme keskenään naisia, joilla oli raskausdiabetes ja naisia, joilla ei ollut, apulaisprofessori Kirsi Laitinen Turun yliopiston Varhainen ravitsemus ja terveys -tutkimusryhmästä summaa.

Kalaöljy ja probiootti muokkaavat suolistomikrobistoa

Pitkäketjuisilla monityydyttymättömillä rasvahapoilla ja probiooteilla on esitetty olevan monia terveyttä edistäviä ominaisuuksia.

– Erityisesti probioottien on havaittu vaikuttavan suolistomikrobiston koostumukseen, mutta toistaiseksi se, miten kalaöljy tai probiootti ja kalaöljy yhdessä vaikuttavat, on vähemmän tunnettu, Laitinen toteaa.

– Tutkimuksessa havaitsimme, että kalaöljy- ja probioottivalmisteiden käyttö yhdessä vaikutti suolistomikrobiston koostumukseen terveillä naisilla, mutta raskausdiabeetikoilla vaikutusta ei todettu, erikoistutkija Kati Mokkala Turun yliopiston biolääketieteen laitoksesta summaa.

Lisätutkimuksia tarvitaan kuitenkin vielä selvittämään, onko raskausdiabeetikoiden suolistomikrobisto vähemmän joustava ja siten heikommin muokattavissa ravinnolla.

Metagenomiikan avulla saadaan tarkka kuva mikrobiston koostumuksesta

Tulokset selvisivät käyttämällä uuden polven sekvensointimenetelmää eli metagenomiikkaa, jota hyödyntämällä voidaan selvittää tarkasti suolistomikrobiston koostumus.

– Menetelmän avulla saadaan tarkka kuva mikrobiston lajitason koostumuksesta ja mikrobien geeneistä ja siten myös viitteitä mahdollisesta mikrobiston toiminnasta, Mokkala kertoo.

Tutkimus on osa apulaisprofessori Kirsi Laitisen johtamaa laajempaa kliinistä äiti-lapsi- tutkimusta (Fish Oil and Probiotics in Pregnancy -tutkimus), joka kattaa 439 raskaana olevaa naista. Tutkimuksessa seurataan raskauden aikana mm. raskausdiabeteksen kehittymistä, kehonkoostumusta ja aineenvaihduntaa sekä ravinnon vaikutusta näihin tekijöihin. Äitejä ja lapsia seurataan myös synnytyksen jälkeen.

Tutkimuksen tulokset on julkaistu arvostetussa Gut-julkaisussa.

Luotu 09.09.2020 | Muokattu 03.11.2020