Turun yliopisto tuo SuomiAreenaan tutkittua tietoa turvallisemmasta ja terveellisemmästä tulevaisuudesta

12.06.2023

Onko koulujen turvallisuus arpapeliä? Millaisin varaosin ihmistä voidaan korjata? Entä miten syöpää tutkitaan ja hoidetaan? Kysymyksiin etsitään vastausta Turun yliopiston tuottamissa SuomiAreenan ohjelmissa Porissa juhannuksen jälkeisellä viikolla.

Turun yliopisto on mukana Porissa järjestettävässä SuomiAreena -tapahtumassa kansalaistoripaikalla tiistaina ja keskiviikkona 27.–28.6. sekä kahdella keskustelutilaisuudella torstaina 29.6. Ohjelmaosuuksia yhdistää pyrkimys etsiä ihmisen turvallisuutta ja hyvinvointia parantavia ratkaisuja.

Tiistaina ja keskiviikkona 27.–28.6. kansalaistoripaikalla 29 professori Eila Lindforsin johtaman ONNI on turvallinen koulu -hankkeen edustajat kertovat, ettei koulujen turvallisuus ole arpapeliä, vaan turvallisuuskulttuuria voidaan arvioida ja kehittää systemaattisesti. ONNI-hankkeessa tutkitaan koulujen turvallisuuskulttuuria ja autetaan kouluja kehittämään omaa turvallisuuttaan. Kojulla voit kuulla ja keskustella tekijöistä, joista koulujen turvallisuuskulttuuri rakentuu, ja miten jokainen meistä voi olla mukana tekemässä kouluista turvallisempia.

Torstaina 29.6. Porin torin MTV-lavalla pureudutaan terveyteen kahdessa eri ohjelmaosiossa. Kello 10.00 Turun yliopiston tutkijat pohtivat, millaisin varaosin ihmistä voidaan korjata, kun terveys pettää? Pohdinnassa ovat paitsi keinot terveyden jo petettyä myös toimet ennen tilanteen kärjistymistä. Tämän hetken apukeinojen rinnalle tuodaan ajatuksia ja ideoita, mitä kaikkea tulevaisuudessa voidaan tehdä. Keinojen lisäksi pohditaan, millaisia rajoja arvot ja etiikka asettavat sille, kuinka pitkälle voimme ihmisen korjaamisessa mennä.

Aiheesta ovat keskustelemassa Turun yliopiston biomateriaalitieteen professori Pekka Vallittu, terveysteknologian professori Pasi Liljeberg, filosofian erikoistutkija Susanne Uusitalo ja materiaalitekniikan apulaisprofessori Emilia Peltola. Keskustelun juontaa toimittaja Nuppu Stenros.

Kello 12.00 MTV-lavalla keskustellaan syövästä; kuka sitä tutkii, miten sitä hoidetaan ja ja kuka maksaa viulut? Aiheesta ovat keskustelemassa InFLAMES-lippulaivan johtaja, akateemikko Sirpa Jalkanen, Turun yliopistollisen keskussairaalan operatiivisen toiminnan ja syöpätautien toimialajohtaja Sirkku Jyrkkiö, syövän sairastanut toimitusjohtaja Mikael Jungner Kreab Oy:stä ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun terveystaloustieteen professori Mika Kortelainen. Keskustelun juontaa toimittaja Salla Paajanen.

Keskustelun innoittajana on tieto, että yhä useampi syöpään sairastunut selviää taudistaan, mutta kaikkiin syöpiin ei vieläkään ole tehokasta hoitoa. Tutkijat, lääkärit ja kokemusasiantuntija miettivät, kannattaako Suomessa tehdä omaa syöpätutkimusta ja syöpälääkekehitystä, ja saavatko suomalaiset parhaita mahdollisia syöpähoitoja? Pohdittavaksi tulee myös, kuinka paljon syövän hoito saa maksaa yhteiskunnalle.

Keskustelun lavalla tuova, Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen InFLAMES on osa Suomen Akatemian lippulaivaohjelmaa ja sen tähtäimessä on kehittää uusia lääkkeitä ja diagnoosimenetelmiä muun muassa syövän hoitoon.

Ohjelmaa voi seurata maksutta paikan päällä tai katsoa suorana sekä tallenteena MTV Katsomosta.

>> Lue lisää: utu.fi/suomiareena

>> Katso lavaohjelmat verkossa