Turun yliopiston psykologia juhlii 100-vuotista toimintaansa laajalla luentosarjalla

28.02.2022

Turun yliopiston psykologian opetus ja tutkimus käynnistää 100-vuotisjuhlavuotensa kaikille avoimella luentosarjalla. Luennot ovat seurattavissa sekä yliopistolla että etänä. Sarjan avaa tiistaina 1.3. kello 17.00 professori Christina Salmivallin pitämä luento Kiusaamisen ehkäisy – saavutuksia ja haasteita.

Turun yliopiston psykologian oppiaine laskee historiansa alkaneen vuonna 1922, kun juuri opetus- ja tutkimustoimintansa aloittaneeseen Turun Suomalaiseen Yliopistoon perustettiin Suomen ensimmäinen psykologin laboratorio

Juhlavuoden avaava luentosarja tuo esille Turun yliopiston psykologian oppiaineen opetuksen ja tutkimuksen monipuolisuuden. Luennon pitävät

• tiistaina 1.3. professori Christina Salmivalli aiheesta Kiusaamisen ehkäisy – saavutuksia ja haasteita
  • tiistaina 15.3. apulaisprofessori Jukka Leppänen aiheesta Sosiaalinen vauva ja aivojen toiminnallinen kehitys
  • tiistaina 29.3. professori Riikka Korja aiheesta Lapsen varhainen kehitys ja kasvuympäristön suojaava vaikutus
  • tiistaina 12.4. professori Paula Salo aiheesta Käyttäytymistieteet ilmastonmuutoksen hillitsemisen tukena
  • tiistaina 26.4. apulaisprofessori Johanna Kaakinen aiheesta Lukemisen ilot ja hyödyt
  • tiistaina 10.5. professori Lauri Nummenmaa aiheesta Tunteet, aivot ja tietoisuus

Luennot ovat seurattavissa joko verkon välityksellä (linkit nettisivulla www.utu.fi/psykologia100 ) sekä Turun yliopiston Educarium-rakennuksen (Assistentinkatu 5) luentosalissa Edu1, poikkeuksena 10.5. Lauri Nummenmaan pitämä luento, jota voi seurata Publicum-rakennuksen (Assistentinkatu 7) Pub2-luentosalissa.

Juhlavuoden tulevat tapahtumat kootaan sivulle www.utu.fi/psykologia100. Sivulla myös esitellään kaikki luentosarjan puhujat.

Turun yliopiston psykologian oppiaineen historia laskeneen alkaneen vuodesta 1922, jolloin

filosofian professori Eino Kaila perusti Suomen ensimmäisen psykologian laboratorion Turun Suomalaiseen Yliopistoon. Kaila oli nimitetty vastaperustettuun yliopistoon filosofian oppituolin professoriksi, mutta hän toi mukanaan vahvan kiinnostuksen psykologiaan ja halun sen kehittämiseen. Ajatusta tuki vahvasti Turun Yliopistoseuran keskuskomitea, joka halusi yliopistoon sielutieteen laboratorion. Vuonna 1922 perustettu laboratorio on toiminut eri muodoissaan siitä saakka.

Luotu 28.02.2022 | Muokattu 28.02.2022