Uusi EiR-ohjelma tuo yrittäjät tiiviimmin osaksi Turun kauppakorkeakoulun toimintaa

17.11.2020

Juuri käynnistyneessä Entrepreneurs in Residence (EiR) -ohjelmassa yrittäjät osallistuvat monipuolisesti kauppakorkeakoulun toimintaan. Tiivis yhteistyömuoto hyödyttää molempia osapuolia.

EiR-ohjelman kauppakorkeakoulussa käynnistänyt yrittäjyyden professori Jarna Heinonen kertoo, että ohjelman tavoitteena on lisätä yrittäjien konkreettista osallistumista ja läsnäoloa kauppakorkeakoulussa. Vastaavanlaista yrittäjien ja yliopiston välistä yhteistyöohjelmaa ei Suomessa ole.

– Malli haettiinkin Lancasterin yliopistosta Englannista, jossa yhteistyötä yrittäjien kanssa on tehty jo vuosia, Heinonen sanoo.

Ohjelmaan valitut EiR-yrittäjät ovat tiedeyhteisön kunniajäseniä, jotka tarjoavat opiskelijoille ja tutkijoille kosketuspintaa käytännön yrittäjyyteen ja liiketoimintaan. Yrittäjät puolestaan pääsevät lähelle ajankohtaista akateemista tutkimusta ja uutta osaamista. Yrittäjille tarjotaan esimerkiksi etuoikeus päästä mukaan opiskelijoiden yritysyhteistyöprojekteihin tai tarjota opiskelijoille gradutoimeksiantoja.

– Tarjoamme mahdollisuuksia myös muun muassa vierailuluentojen pitämiseen, liikeideakilpailujen tuomarointiin, opiskelijoiden ohjaamiseen yrittäjyyteen liittyvissä asioissa ja tutkimusprojekteihin osallistumiseen. Juuri nyt yrittäjien läsnäolo kauppakorkeakoulun rakennuksessa ei vallitsevan koronaepidemian vuoksi ole mahdollista, mutta yhteistyömuodot sovitetaan etätyö- ja opiskelusuositusten mukaisesti. Tärkeintä on, että sitoutuminen toimintaan on molemminpuolista ja homma on konkreettisesti saatu vauhtiin.

Turun kauppakorkeakoulussa EiR-yhteistyöstä sovitaan vuodeksi kerrallaan. Ensimmäiset EiR-yrittäjät ovat Kupittaan Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen, sopimusarkistoinnin palveluyritys Zefort Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Jussi Karttila ja Dagsmark Petfood Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Laura Strömberg.

– Haimme EiR-ohjelmaan yrittäjiä eri aloilta ja erilaisista yrittäjävetoisista yrityksistä. Haluamme antaa opiskelijoillemme monimuotoisen ja todellisen kuvan yrittäjänä toimimisesta ja yrittäjyydestä. Ensivaiheessa ohjelmaamme ennakkoluulottomasti lupautuneet yrittäjät ovat kukin erinomaisia esimerkkejä siitä, miten luoda itselleen merkityksellisen uran, työpaikan, yrityksen ja puhuttelevan tarinan, Heinonen sanoo.

Tuoreet EiR-yrittäjät haluavat kannustaa yrittäjyyden opiskeluun. Laura Strömberg haluaa kannustaa opiskelemaan yrittäjyyttä ja suorittamaan kursseja, jotka liittyvät henkilöstöhallintoon, rahoitukseen, markkinointiin ja lainsäädännöllisiin asioihin.

– Ne ovat yrittämisessä tärkeitä asioita. Paras oppi tulee kuitenkin käytännöstä, kun lähtee reippaasti tekemään ja perustaa yrityksen yksin tai kavereiden kanssa ja hommaa ympärilleen kokeneita ihmisiä, jotka voivat tukea matkalla. Sillä tavalla itsekin olen yrittäjyyttä opiskellut. Yhdistettynä siihen, mitä opiskeluista saa, se on hyvä resepti menestykseen.

Jussi Karttila muistuttaa, että yrittäjyys on mielenkiintoinen aihe.

– Yrittäjyyttä kannattaa opiskella, koska yrittäjyys on yhä yleisempi vaihtoehto, kun työuralle mennään. Toisaalta, teit lähes mitä tahansa työelämässä, yrittäjämäinen asenne on aina hyvästä ja arvostettua.
Hannu Aaltosen mukaan yrittäjyyttä kannattaa opiskella, vaikka se ei olisikaan vielä päätavoite. Vaihtoehdot kannattaa pitää auki.

– Yliopisto-opiskelijan kannattaa sisällyttää opintoihinsa yrittäjyyttä, koska yhtenä kauniina päivänä voi olla yrittäjä, kun tilanteet muuttuvat. Yrittäjyyttä voi harjoittaa myös esimerkiksi muun työnteon lomassa.

Pääkuva: Uudenlaista systemaattista yritysyhteistyömuotoa edustavaan EiR-ohjelmaan mukaan lähteneet yrittäjät Laura Strömberg, Jussi Karttila ja Hannu Aaltonen sekä ohjelmasta vastaava professori Jarna Heinonen (kuvassa takana) toivovat, että pääsevät pian tapaamaan opiskelijoita myös kasvotusten koululla.

Luotu 17.11.2020 | Muokattu 17.11.2020