Flavorian innovaatioviikko kokoaa opiskelijat ratkomaan ruokaketjun haasteita

20.10.2022

Flavoria Innovation Festival on viikon kestävä tapahtuma, jossa eri alojen opiskelijat pääsevät ratkomaan ruokaketjun ja yritysten oikeita haasteita.

"Flavoria Innovation Week".

VarsiFood-projekti ja Turun yliopiston Flavoria®-tutkimusalusta järjestävät innovaatiotapahtuman turkulaisopiskelijoille 14.–18.11. Flavoria Innovation Festivalin aiheet liittyvät ruokaketjuun ja erityisesti kestävään kehitykseen. Ruokaketjun haasteiden ratkaiseminen edellyttää eri alojen asiantuntemusta.

– Ruokaketjun kehittäminen on yksi merkittävä tekijä siinä, että voimme saavuttaa yhteisiä ilmastotavoitteita. Globaalin ruokaketjun uudistamisella voidaan ehkäistä esimerkiksi ilmastokriisiä ja luontokatoa, sanoo tapahtuman koordinaattori Emma Sivula Turun yliopistosta.

Tapahtumassa opiskelijoille esitetyt haasteet voivat liittyä esimerkiksi tuotantoprosessien uudistamiseen tai uusien tuotteiden kehittämiseen. Opiskelijoiden muodostamat joukkueet ratkovat haasteita asiantuntijamentoreiden avustuksella Design Sprint -menetelmää hyödyntäen.

– Design Sprint on intensiivinen ja innostava työskentelytapa, jota hyödynnetään monimutkaisten ongelmien ratkaisussa. Osallistujat voivat hyödyntää tapahtumassa oppimiaan työtapoja myös myöhemmin opinnoissaan tai työelämässä, Sivula sanoo.

Opiskelijat saavat tapahtumasta opintopisteitä ja pääsevät luomaan kontakteja yritysmaailmaan. Tapahtuman yrityskumppanit Leipomo Rosten, Jalostaja sekä Sodexo saavat tapahtumasta tuoreita ideoita aloilleen ja mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden osaajiin.

Tapahtuman avajaisissa maanantaina 14.11. kuullaan puheenvuorot nyhtökauran toiselta kehittäjältä, työelämäprofessori Reetta Kivelältä sekä Norders Creative Agencyn toiselta perustajalta Ronny Erikssonilta.

Flavoria Innovation Festivalin tapahtumakielinä on suomi ja englanti. Opiskelijoiden suositellaan osallistuvan tapahtumaan paikan päällä, mutta myös osittainen etäosallistuminen on mahdollista. Innovaatioviikon tapahtumat järjestetään iltapäivisin ja projektityöskentelyn lisäksi opiskelijat pääsevät esittämään kehittämiään ideoita yrityksille.

Tapahtuma on avoin kaikille Turun yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun, Åbo Akademin ja Ammattiopisto Livian opiskelijoille.

– Odotamme tapahtumaan monialaisia tiimejä eri oppilaitoksista ja toivomme, että saamme mukaan paljon eri alojen opiskelijoita ratkomaan ruokaketjun haasteita, Sivula sanoo.

Ilmoittautuminen tapahtumaan päättyy maanantaina 31.10.2022.

Luotu 20.10.2022 | Muokattu 20.10.2022