KiVa Koulu -ohjelma käyttöön Kazakstanissa

05.12.2023

Itsenäinen koulutusorganisaatio Nazarbayev Intellectual Schools on hankkinut KiVa Koulu -ohjelman kazakstanilaisten lahjakkaiden oppilaiden koulujen käyttöön. Kazakstan ottaa näin ensimmäisenä keskiaasialaisena valtiona Turun yliopistossa kehitetyn kiusaamisen vastaisen ohjelman käyttöön.

Sopimusta edelsivät kaksi vuotta kestäneet intensiiviset neuvottelut sekä Nazarbayev Intellectual Schools -säätiön johtokunnan puheenjohtajan Anuar Zhangozin vierailu Turussa.

– Nazarbayev Intellectual Schools on erittäin sitoutunut tarjoamaan oppilaille turvallisen ja kannustavan oppimisympäristön. Uskomme, että Turun yliopiston kanssa yhteistyössä toteuttavalla KiVa-ohjelman käyttöönotolla on myönteinen vaikutus Kazakstanin kouluyhteisöihin, Anuar Zhangozin sanoo.

Nazarbajevin Intellectual Schools (NIS) on 11–18-vuotiaille lahjakkaille oppilaille tarkoitettu kouluverkosto koko Kazakstanissa. Sen tavoitteena on vahvistaa entisestään oppilaiden älyllistä kapasiteettia tuomalla sekä parhaat kansalliset kuin kansainväliset käytännöt ja merkittävät tieteelliset saavutukset osaksi kouluopetusta.

Kazakstanin NIS-verkostoon kuuluu 21 kansainvälisten koulujen neuvoston hyväksymää koulua, joissa opiskelee yli 17 000 oppilasta ja työskentelee 2 700 opettajaa.

– Olemme erittäin innoissamme siitä, että KiVa laajenee uudelle mantereelle ja tulee olemaan koulujen käytettävissä Kazakstanissa Keski-Aasiassa, KiVa Internationalin ohjelmapäällikkö Johanna Kivinen kertoo.

NIS-verkoston tiimiläiset osallistuivat syksyllä KiVa-koulutukseen Turussa. Nyt yhteistyö keskittyy kazakinkielisten KiVa-materiaalien tuottamiseen. Paikallinen tiimi vastaa käännöstyöstä varmistaen, että KiVa-aineistot sopivat paikalliseen kulttuuriin ja oloihin. Tämä työ kestää kesään 2024 saakka, sen jälkeen ensimmäiset Kazakstanin KiVa-koulut voivat ryhtyä toteuttamaan KiVa-ohjelman.

KiVa Koulu on Turun yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma, jonka tavoitteina ovat kiusaamisen ehkäiseminen, tehokas puuttuminen kiusaamistilanteisiin ja jatkuva seuranta. KiVa Koulu toimii nykyisin osana tutkimuskeskus ja lippulaiva INVESTIä. Suomessa KiVa Koulu -ohjelmassa on mukana yli 800 koulua ja Suomen lisäksi ohjelma on käytössä yli 20 eri maassa.

>> KiVa Koulu
>> Nazarbayev Intellectual Schools

Sivun yläreunan kuva: Nazarbayev Intellectual Schools -verkoston koulujen KiVa-koordinaattorit, Lasten hyvinvointiosaston vanhempi johtaja Aliya Abkenova (vas.) ja johtaja Yerkhat Sautbayev (oik.) saivat todistuksen Turun yliopiston toteuttamasta KiVa-koulutuksesta. Todistukset luovuttivat KiVa International -ohjelman projektikoordinaattorit Anna Murgo (toinen vas.), Katri Sohlman ja Céline Kylänpää.

Luotu 05.12.2023 | Muokattu 05.12.2023