Maailma pyörii kielillä – uusi webinaarisarja kertoo, miksi kielellä ja kielen ammattilaisuudella on merkitystä

10.10.2022

Miksi kielen ammattilaisia tarvitaan? Entä miten kieliaineiden opiskelu auttaa ymmärtämään maailmaa – ja myös vaikuttamaan siihen? Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitoksen uudessa webinaarisarjassa, jossa kielten asiantuntijat kertovat kielen ja kielten merkityksestä tänä päivänä.

Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitos aloittaa syksyllä 2022 webinaarisarjan, jossa lähestytään kieltä ja kieliä eri näkökulmista. Syksyn kolmessa webinaarissa vastataan erityisesti kysymykseen: miksi opiskella kieliaineita? Syksyn webinaarikerrat tarjoavat vastauksia esimerkiksi nuorille, jotka haluaisivat aloittaa kielten opiskelun yliopistossa. Suurelle yleisölle sarja tarjoaa uusia oivalluksia kielen ja kielten merkityksestä.

Webinaarisarjan aloituskerralla perjantaina 14.10.2022 ääneen pääsevät käännösviestinnän yliopisto-opettaja Tiina Holopainen, englannin yliopistonlehtori Janne Skaffari ja ranskan yliopistonlehtori Outi Veivo.

– Kieliaineiden opiskelu on paljon muutakin kuin kielitaidon opiskelua. Opintoihin sisältyy myös muun muassa kielitiedettä, kirjallisuutta, tutkimustaitoja ja harjoittelujakso. Lisäksi tutkintoon voi valita mieleisiään muita aineita yliopiston laajasta tarjonnasta, taiteesta tietotekniikkaan, toteaa Skaffari.

Syksyn webinaarisarjassa pohditaan muun muassa, millaista kieliosaamista nykypäivänä tarvitaan, miksi opiskella esimerkiksi latinaa ja mitä tekemistä tekoälyllä on kielten kanssa.

– Kielialalla on valtavasti erilaisia työtehtäviä ja myös uusia syntyy. Urallaan voi suuntautua kieli- ja käännösteknologian kehittäjäksi, terminologiksi tai vaikkapa kulttuurikonsultiksi, kertoo Holopainen.

Livenä striimattaviin webinaarikertoihin sisältyy 15-minuuttinen osio, jossa alan asiantuntijat pohtivat teemaa. Osion jälkeen yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun chatissä ja esittää asiantuntijoille kysymyksiä.

Syksyn webinaareja voi käyttää esimerkiksi osana opetusta lukioissa. Webinaareista luodaan myös tallenteet, jotka ovat katsottavissa laajasti myöhemminkin. Webinaarisarjan tulevilla kausilla on luvassa sisältöjä jo alalla toimiville kielialan ammattilaisille sekä kaikille, joita kielet kiinnostavat. Niissä pohditaan muun muassa saavutettavuutta sekä kielellistä viestintää monikielisissä yhteisöissä. Myös osanottajat voivat ehdottaa heitä kiinnostavia aiheita.

Syksyn 2022 webinaarikerrat

Kieli on avain – koska maailma pyörii kielillä!

14.10.2022 klo 8.30–9.00 Mitä kaikkea kielen taitaja voikaan tehdä ammatikseen?

• Millaisia valmiuksia kieliaineiden opiskelu tarjoaa tulevaisuuden työmarkkinoille?
  • Mitä kaikkea voi tehdä työkseen, jos opiskelee kieliaineita?
  • Katso webinaaritallenne YouTubesta

25.11.2022 kello 8.30–9.00 Maailma pyörii eri kielillä!

• Millaista on ammattimainen suomen tai muun kielen osaaminen?
  • Selviämmekö maailmassa englannilla?
  • Ja miksi opiskella klassisia kieliä, kuten latinaa tai klassista kreikkaa?

16.12.2022 kello 8.30–9.00 Miksi kielten opiskelu on mediaseksikästä?

• Miten tekoäly ja konekääntäminen palvelevat kielialan ammattilaisia?
  • Missä ihminen on lyömätön, missä ei?

Webinaariin pääsee osallistumaan tästä Zoom-linkistä. Tallenteet tulevat saataville myöhemmin Turun yliopiston YouTube-kanavalle.

Tervetuloa avaamaan ovia maailmaan – kielellä!

Tiina Holopainen
tiina.holopainen@utu.fi