Turun yliopistoon neljä uutta luonnontieteiden ja tekniikan akatemiahanketta

07.06.2023

Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt Turun yliopistoon rahoituksen neljälle akatemiahankkeelle.

Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta myönsi rahoituksen yhteensä 79 akatemiahankkeelle, joissa on kaikkiaan 108 osahanketta. Toimikunta osoitti rahoitukseen noin 48 miljoonaa euroa.

Akatemiahankerahoituksen tarkoituksena on edistää suomalaisen tieteen uudistumista ja monimuotoisuutta ja parantaa tutkimuksen laatua sekä tieteellistä ja muuta vaikuttavuutta. Tavoitteena on kansainvälisesti korkeatasoinen tieteellinen tutkimus, mahdolliset tieteelliset läpimurrot ja tutkimusyhteistyö parhaiden kansainvälisten ryhmien kanssa.

Turun yliopistossa akatemiahankkeen rahoituksen saivat:

• Jarkko Kari, matematiikka: Algebralliset menetelmät moniulotteisessa symbolidynamiikassa, 470 856 e
  • Juha Plosila, robotiikka ja autonomiset järjestelmät: Kehittyvät monirobottijärjestelmät kognitiivisessa valmistuksessa / Konsortio: DOMINIC, 349 580 e
  • Terhi Heino, biolääketieteen laitos: Selluloosapohjaisten luunkaltaisten materiaalien analyyttinen suunnittelu / Konsortio: CEBON, 324 441 e
  • Pekka Vallittu, hammaslääketieteen laitos, InFLAMES-lippulaiva: Selluloosapohjaisten luunkaltaisten materiaalien analyyttinen suunnittelu / Konsortio: CEBON, 352 376 e

Luotu 07.06.2023 | Muokattu 07.06.2023