Yliopistolaiset pureutuvat striimattavassa Eurooppa-foorumissa Itämereen ja terveyteen

17.08.2020

Eurooppa-foorumi toteutetaan tänä vuonna pitkälti striimattuna nettilähetyksenä. Turun yliopistolaisten tuottamassa ohjelmassa painottuvat terveysklusteri sekä Itämeri.

Kolmatta kertaa järjestettävä Eurooppa-foorumi toteutetaan koronan vuoksi pitkälti striimattuna. Keskustelut käydään paikan päällä, mutta näiden tilaisuuksien yleisömäärä on rajoitettu hyvin pieneen. Kaikki ohjelmat ovat kuitenkin katsottavissa netissä. Ohjelmakohtaiset osoitteet löytyvät Eurooppa-foorumin nettisivuilta. Puhelimeen asennettavassa Eurooppa-foorumi -sovelluksessa lähetys käynnistyy napauttamalla ohjelman nimeä.

– Keskustelu Euroopan unionista ja Suomen asemasta Euroopassa on nyt erityisen ajankohtaista ja tärkeää. Vielä tärkeämpää, kuin osasimme ajattella foorumin valmistelua aloitettaessa. Vaikka kaikki eivät pääse fyysisesti paikalle, kannustan seuraamaan striimattua ohjelmaa. Ohjelmat myös tallennetaan, ja tallenteita voi hyödyntää esimerkiksi syksyn etäopetuksessa, Turun yliopistoa tapahtuman valmistelussa edustanut professori Riitta Pyykkö sanoo.

Live-tilaisuuksiin voi lähettää kysymyksiä ja kommentteja Turun Eurooppa-foorumin mobiilisovelluksen ja Twitterin kautta.

Tapahtuman avajaisia vietetään torstaina 27.8. kello 9. Turun yliopiston työelämäprofessorin, Eurooppa-foorumin hallituksen puheenjohtajan Anders Blomin juontamassa avajaistilaisuudessa puheenvuoron käyttävät muun muassa Itävallan Suomen suurlähettiläs Maximillian Hennig ja Saksan Eurooppa-ministeri Michael Roth. Turun yliopiston terveiset tuo rehtori Jukka Kola.

Torstaina kello 10.15 käynnistyy Turun yliopiston ja Åbo Akademin tuottama ohjelma Turun terveysklusteri eurooppalaisen tutkimuksen veturina, lääkekehityksessä ja kuvantamisessa – Vahvuusalueet ja merkitys akuuttien terveysongelmien ratkaisemisessa. Keskustelun moderaattorina toimii Turun biotiedekeskuksen tutkimuspäällikkö Pasi Kankaanpää, keskustelemassa ovat Euro-Bioimagingin johtaja John Eriksson, Delsitech Oy:n toimitusjohtaja Lasse Leino ja professori Jukka Westermarck Turun Biotiedekeskuksesta.

Itämeri esille elinvoiman tuojana

Yliopiston ja Akademin toinen yhteinen osuus käynnistyy torstaina kello 12.15 teemanaan Itämeri yritysten muuttuvana toimintaympäristönä. Yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Toni Ahlqvist moderoimaan keskusteluun osallistuvat Åbo Akademin teollisuuden johtamisen laboratorion tutkimuspäällikkö Magnus Gustafsson, Turun yliopiston toimitusketjujen johtamisen apulaisprofessori Tomi Solakivi sekä Meriteollisuus ry:n toimitusjohtaja Elina Andersson.

Heti perään, kello 13.15 käynnistyy yliopistojen yhteinen keskustelu Kaikki haluavat suojella Itämerta – miksi meri ei parane? Meriympäristön sääntely ja hallinta. Moderaattorina toimii Åbo Akademin Meri-profilaatiohankkeessa tutkiva apulaisprofessori Nina Tynkkynen, keskustelijoina ovat sekä Turun yliopistossa että Åbo Akademissa työskentelevä oikeustieteilijä, professori Henrik Ringbom, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, Maa- ja metsätaloustuottajain ympäristöjohtaja Liisa Pietola sekä ympäristöministeriö valtiosihteeri Terhi Lehtonen.

Perjantaina 28.8. kello 9.00 käynnistyy Schuman-seuran keskustelu Demokratia poikkeusoloissa - mitä EU:n kriisit voivat opettaa meille? Seuran puheenjohtajan, Eduskuntatutkimuksen keskuksen erikoistutkijan Kimmo Elon moderoimassa keskustelussa teemaan pureutuvat valtio-opin yliopistonlehtori ja dosentti Heino Nyyssönen sekä valtiotieteiden tohtorit Hanna Tuominen Helsingin yliopistosta  ja Linda Hart Maanpuolustuskorkeakoulusta.

Tapahtuman päätteeksi Eurooppanuorten osuudessa kello 16.15 kysytään Onko EU:sta suurvallaksi?. EU:n ja Kiinan suhteista on alustamassa Itä-Aasian tutkimuskeskuksen johtaja Lauri Paltemaa. Muita teemoja ovat EU:n globaali rooli vuonna 2050 sekä EU:n ja Afrikan suhteet.

Tapahtumaa on toteuttamassa noin 40 toimijaa, yhtenä päätoimijoista Turun yliopisto. Yksi tapahtuman uusista osioista on virtuaalinen Eurooppatori, jonne tapahtuman järjestäjät ovat lähettäneet itseään ja toimintaansa esitteleviä videoita ja muuta materiaalia.

Turun Eurooppa-foorumi on paikka, missä keskustellaan Suomen ja Euroopan tulevaisuudesta. Tapahtuma edistää avointa, tutkittuun tietoon perustuvaa keskustelua kansalaisten ja päättäjien kesken.

>> Katso koko ohjelma Eurooppa-foorumin nettisivuilta, jonne tulevat myös striimauslinkit

Luotu 17.08.2020 | Muokattu 17.08.2020