Oppimisen ymmärtämisen ja säätelyn merkitys korostuu tänä päivänä kaikilla koulutusasteilla (Väitös: KM Heli Kallio, 22.8.2020, kasvatustiede)

Nykyaikaisessa oppijakeskeisessä kulttuurissa oppimistaitojen ja vastuun ottamisen merkitys korostuu kaikilla koulutusasteilla. Väitöstutkimuksessa selvitettiin oppijoiden metakognitiivisen tietoisuuden merkitystä ja tuen tarvetta.

Metakognitiiviseen tietoisuuteen liittyy yksilön tieto omasta ajattelusta ja toiminnan säätelystä. KM Heli Kallio tarkastelee väitöstutkimuksessaan käsitettä oppimisen näkökulmasta. Väittelijä kehitti tutkimuksessaan myös mittausmenetelmiä, joilla henkilön omaa käsitystä metakognitiivisesta tietoisuudestaan ja sen tukemisesta voidaan tutkia.

Väitöskirja koostuu yhteenvedosta ja kolmesta osatutkimuksesta, jotka on julkaistu alan keskeisissä kansainvälisissä tiedejulkaisuissa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, miten opettajat tällä hetkellä kokevat vastaavansa haasteeseen opettaa oppimisen kannalta keskeisiä tulevaisuuden taitoja.

Oppilaat tarvitsevat opettajan tukea oppiakseen oppimaan

Opettajien tuen merkitys oppilaiden oman oppimisen ymmärtämisen ja säätelyn kehittymiselle on osoittautunut entistä tärkeämmäksi. Kallion mukaan opettajat kokevat monitahoisen ”oppimaan oppimisen” tukemisen merkityksen päivittäin.

– Se edellyttää opettajilta jatkuvaa kykyä havainnoida oppimisen edistymistä pintaa syvemmältä, metatasolla. On tärkeää, että opettajalla on kykyä arvioida omaa rooliaan oppimisen tukijana ja säädellä sitä oppijoiden lähtökohdista. Millaista tukea oppijat tarvitsevat? Taidot ovat opittavissa ja opetettavissa, mutta tarvitsevat kehittyäkseen aikaa, harjoittelua ja ammatillista tukea, Kallio toteaa.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että eri opettajaryhmät tukevat oppilaidensa oman oppimisen ymmärtämisen ja säätelyn kehittymistä eri tavoin. Erityisopettajat tukivat oppilaiden metakognitiivista tietoisuutta eniten. Aineenopettajien antama tuki oppijoiden metakognitiivisen tietoisuuden eri osa-alueilla puolestaan vaihteli oppiaineittain.  Naisopettajat tukivat miesopettajia tilastollisesti merkitsevällä tavalla enemmän oppijoiden metakognitiivista tietoisuutta kaikilla sen eri osa-alueilla.

Itsearviointitaidoilla on tärkeä merkitys

Tutkimuksessa jäsennettiin metakognitiivisen tietoisuuden teoreettista mallia tutkimalla ilmiön osa-alueita ja niiden välisiä yhteyksiä. Tämä avulla pyrittiin selvittämään, miten metakognitiivinen tietoisuus rakentuu. Erityisen tarkastelun kohteena tutkimuksessa oli itsearviointi.

– Tutkimuksen mukaan itsearviointitaidoilla on tärkeä merkitys henkilön koko oppimaan oppimisen reflektoinnin kannalta ja juuri siksi sen tukemiseen opettajien tulisi erityisesti keskittyä, Kallio painottaa.

Kallion mukaan itsenäisten opiskelumuotojen käytön jatkuessa tai jopa lisääntyessä oppimistaitojen kehittymiseen olisi kiinnitettävä lähitulevaisuudessa erityistä huomiota.

– Tulokset vahvistavat käsitystä, että opettajankoulutusta tulisi uudistaa etäopetusjaksojen kokemusten ja oppivelvollisuuslaajennusten valossa. Oman oppimisen ymmärtämisen ja oppimisen säätelytaitojen kehittymisen tukeminen tulisi nähdä nykyistä tärkeämpänä opettajuudessa. Koulutusta siihen tulisi lisätä sekä opettajaksi opiskelun aikana, että jo työssä oleville opettajille jatkokoulutuksena. Ratkaisujen löytämiseksi on luotava selkeitä uusia koulutuspoliittisia linjauksia opetuksen kehittämiseen, Kallio pohtii.

***

KM Heli Kallio esittää väitöskirjansa ”Promoting Metacognitive Awareness across Different Educational Domains” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 22.8.2020 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, Edu 1 -luentosali, Assistentinkatu 5, Turku).

Koronavirustilanteen vuoksi väitöstilaisuuden yleisömäärä paikan päällä on korkeintaan 50 henkilöä. Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/63003255919?pwd=dHdaWFM0R2dHMDBIUi81WmY2bWdVQT09

Vastaväittäjänä toimii professori Raija Hämäläinen (Jyväskylän yliopisto) ja kustoksena professori emerita Arja Virta (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kasvatustiede.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: +358505918869, hekakal@utu.fi

Luotu 19.08.2020 | Muokattu 19.08.2020