Akateeminen vartti palaa kaupunginteatteriin vahvoin tuntein

17.05.2022

Turun yliopiston ja Turun Kaupunginteatterin yhteistyönä luoma tieteen teatterinlavalle tuova Akateeminen vartti saa jatkoa. Kahdeksan eri tieteenalan tutkijaa nousee Turun kaupunginteatterin suurelle näyttämölle lauantaina 22.10. kertomaan tutkimuksestaan ja tutkijuudesta. Illan yhdistävänä teemana ovat tunteet.

Akateeminen vartti tarjoaa mahdollisuuden kurkistaa tieteen tekemisen todellisuuteen tarinoiden ja viihdyttävien yleiskielisten esitysten kautta. Ilta rakentuu kahdeksasta 15 minuutin mittaisesta tutkijan puheenvuorosta.

Akateeminen vartti 2 -esityksien yhdistävänä teemana ovat tunteet. Tutkijat kertovat, miten Turun palo, Ukrainan sota, Yhdysvaltain aseenkantoon liittyvä lainsäädäntö tai yksinäisyys vaikuttavat tunteisiimme ja sitä kautta toimintaamme, miten läheisten tuki tuo voimavaraoja ja vaikuttaa perheisiin, miten oikeutetuiksi koemme verot, miten voimme uusilla teknisillä keinoilla vaikuttaa kokemaamme ja miten pahimmillaan tunteet voivat jopa särkeä sydämemme.

Lavalle nousevat kulttuurihistorian professori Hannu Salmi, evoluutiobiologian tutkijatohtori Milla Salonen, kardiologian professori Juhani Airaksinen, oikeustieteen tutkijatohtori Jussi Jaakkola, kansainvälisen liiketoiminnan professori Kari Liuhto, Pohjois-Amerikan tutkimuksen professori Benita Heiskanen, kasvatuspsykologian professori Niina Junttila sekä materiaalitekniikan apulaisprofessori Emilia Peltola.

Ensimmäinen Akateeminen vartti toteutettiin syksyllä 2021. Idea tieteen ja taiteen yhdistävästä illasta syttyi ennen koronaa, mutta toteutukseen asti ensimmäinen Akateeminen vartti eteni syksyllä 2021.

– Jo ensimmäinen Akateeminen vartti osoitti, miten tutkittua tietoa voidaan tuoda esille mielenkiintoisella, mukaansatempaavalla ja innostavalla tavalla. Yleisön palaute oli erittäin myönteistä, joten on todella luontevaa lähteä rakentamaa uutta iltaa. Uuden teknillisen tiedekuntamme myötä meillä onkin nyt lavalla peräti kahdeksan esitystä, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi sanoo.

Idea Akateemisesta vartista ja tutkijoista lavalla syttyi Turun yliopiston luovan kirjoittamisen yliopisto-opettajan, kirjailija Niina Revon ja Turun Kaupunginteatterin toimitusjohtajan Arto Valkaman keskustellessa.

– Tieteen tekeminen on lähtökohtaisesti kuin mysteeritarina, kutsu seikkailuun. Mitä maailmasta voi tarkkasilmäinen ja paneutunut etsijä löytää? Millaisia salaisuuksia ja vaikkapa syy-seuraussuhteita arkeemme kätkeytyy?  Tieteen tekemisen vaiheet taipuvat myös hienosti jännittäviksi ja viihdyttäviksi tarinoiksi, vastoinkäymisine ja voittoineen. On etuoikeus kuulla usein varsin intohimoisten tutkijoiden työstä ja tutkimusaiheista heidän omien, hiottujen esitystensä välityksellä, Repo sanoo.

Yliopisto ja kaupunginteatteri ovat kehittäneet Akateemista varttia hakien innoitusta muun muassa Helsingin Sanomien Mustan laatikosta ja kansainvälisestä TEDx-konseptista. Tutkijoiden tukena ja valmentajina toimivat Revon rinnalla kaupunginteatterin dramaturgi Satu Rasila ja taiteellinen johtaja Mikko Kouki.

– Akateeminen vartti tuo kiinnostavan lisän kaupunginteatterin ohjelmistoon taiteellisen sisällön rinnalle. Olemme mielellämme mukana nostamassa esiin Turussa tehtävää huippututkimusta, joka näyttäytyy teatterin lavalla hyvinkin kiehtovana, kertoo Kouki.

Lippuja tapahtumaan myy Turun Kaupunginteatteri.

>> Akateeminen vartti 2 Turun kaupunginteatterin sivuilla

Luotu 17.05.2022 | Muokattu 17.05.2022