Tieteen ja taiteen yhdistävä Akateeminen vartti palaa Kaupunginteatterin päänäyttämölle

24.11.2023

Tiedettä teatterin keinoja hyödyntäen esille tuova Akateeminen vartti palaa uudella kokonaisuudellaan Turun Kaupunginteatterin Päänäyttämölle maaliskuussa 2024. Turun yliopiston ja Turun Kaupunginteatterin yhdessä ideoimassa ja luomassa illassa kahdeksan tutkijaa kertoo työstään ja tutkimuksesta vartin puheenvuoroissaan.

Akateeminen vartti on Turun yliopiston ja Turun Kaupunginteatterin yhteinen luomus, joka tuo teatterilavalle kahdeksan tieteenalaa, kahdeksan tutkijaa ja kahdeksan tarinaa. Illan aikana kurkistetaan tieteen todellisuuteen tarinoiden, yleistajuisten esitysten ja elämyksellisten hetkien kautta.

Akateeminen vartti toteutetaan nyt kolmatta kertaa, ensimmäinen ainutkertainen esitys nähtiin syksyllä 2021, toinen vuotta myöhemmin. Tiistaina 12. maaliskuuta 2024 nähtävän esityksen teemana on rohkeus.

Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi kertoo aiempien esitysten palautteen kertoneen vahvaa viestiä: niin yleisö kuin tutkijatkin ovat kokeneet illat antoisiksi ja ainutlaatuisiksi.

– Turun yliopisto on monitieteinen yliopisto, ja Akateemisissa varteissa olemme voineet tuoda esille tutkimusta hyvin laaja-alaisesti. Tutkijoille tämä on ollut hieno mahdollisuus kertoa tutkimuksestaan ja sen merkityksestä, yleisölle vähintäänkin yhtä hieno mahdollisuus kuulla uutta tietoa hauskalla ja elämyksellisellä tavalla, Paasi sanoo.

Kokonaisuus on jaettu Turun yliopiston tutkijoiden luomiin vartin mittaisiin esityksiin. Esitystensä työstämisessä heitä ovat ohjanneet luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo sekä Turun kaupunginteatterin dramaturgi Satu Rasila ja ohjaaja Mikko Kouki.

– Hyvä esitys jää pyörimään mieleen, sivistää ja avartaa maailmankuvaamme. Kun näyttämö täyttyy eri alojen tutkijoista ja sukellamme suoraan ja helppotajuisesti heidän työhönsä, ei uudesta tiedosta innostumista voi välttää, miettii Mikko Kouki.

Illan aikana sukelletaan niin ihmisen kuin luonnonkin mysteereihin. Oikeustieteen väitöskirjatutkija Jani Hannonen kertoo tutkimuksiinsa pohjaten, miten uhrista rikolliseksi kulkeutuneen henkilön tausta tulisi ottaa huomioon rikosprosessista. Psykologian erikoistutkija Nils Sandman pureutuu esityksessään siihen, miten biologia ohjaa ihmisten vuorokausirytmiä ja miksi nykymaailmassa on hankalaa saada tarpeeksi unta. Ihmisen luonnollista pelkoa tutkiva lääketieteellisen tiedekunnan väitöskirjatutkija Kerttu Seppälä kertoo, miten aihetta aivokuvantamisen avulla tutkii.

Kielikasvatuksen väitöskirjatutkija Kaisa Korpinen kertoo siitä, miten kieliä voi opettaa ja oppia tanssien ja leikkien. Suomen kielen dosentti Tommi Kurki avaa muuttuvaa kieltä ja puhetapaamme, sekä sitä, mitä puheemme kielii siitä, keitä me olemme.

Molekulaarisen kasvibiologian apulaisprofessori Pauli Kallio kertoo tutkimusryhmänsä pyrkimyksistä etsiä keinoja käyttää valoenergialla toimivia mikroleviä solutehtaina uusiutuvien kemikaalien valmistamiseen. Tähtitieteen dosentin Elina Lindforsin aiheena ovat avaruuden haamuhiukkaset neutriinot ja se, mitä ne meille maailmankaikkeudesta kertovat.

Johtamisen ja organisoinnin professori Satu Teerikangas kietoo ihmisen ja luonnon yhteen kysyen, miten johtamisella voidaan sytyttää elämänpalo kestävämmän maailman luomiseksi.

Lippuja tapahtumaan myy Turun Kaupunginteatteri.

>> Akateeminen vartti 3 Turun kaupunginteatterin sivuilla

Lisätietoja:
Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi, anne.paasi@utu.fi, 040 735 4858
Turun Kaupunginteatterin viestintäsuunnittelija Emmi Kantonen, emmi.kantonen@tkteatteri.fi, 050 400 2766

Luotu 24.11.2023 | Muokattu 24.11.2023