Turun yliopisto rikkoi yhteishaussa ensi kertaa yli 30 000 hakijan rajan – tekniikka kiinnosti

02.04.2020

Turun yliopistoon haki 1.4. päättyneessä kevään yhteishaussa ennätysmäärä hakijoita. Määrä nousi viime vuoteen verrattuna 14 prosenttia – hakijoita oli tänä keväänä 30 766, mikä on 3755 hakijaa enemmän kuin viime vuonna. Uudet tekniikan alat kiinnostivat, mutta myös lukuisat vanhat suosikit pitivät pintansa ja kasvattivat hakijamääriään.

Turun yliopistoon haki tänä keväänä liki 31 000 hakijaa, mikä on kolmanneksi eniten kaikista suomalaisyliopistoista.

– Turun yliopisto on kasvattanut hakijamääriään tasaisesti joka vuosi. Valtaosassa Turun yliopiston hakukohteissa hakijamäärissä oli tänä vuonna kasvua ja niissä, joissa hakijamäärät pienenivät, laskut ovat olleet varsin maltillisia, iloitsee vararehtori Piia Björn.

Hakijamäärissä viime vuosien suosituimmat koulutukset pysyivät edelleen suosituimpina. Eniten hakemuksia Turussa sai kauppatieteet, 5603 hakijaa. Lääketieteeseen haki 4706, oikeustieteeseen 4463 ja psykologiaan 2846 hakijaa.

Uusiin kone- ja materiaalitekniikan koulutuksiin tuli hakemuksia yhteensä lähes 820, kun myös pelkkään ylempään tutkintoon hakeneet lasketaan mukaan.

– Turussa uudet kone- ja materiaalitekniikan opinnot kiinnostivat hakijoita. Konetekniikan kandidaatti- ja DI-koulutukseen on yli 11 hakijaa jokaista paikkaa kohti ja suoraan DI-tutkintoon kahdeksan hakijaa paikkaa kohti. Materiaalitekniikassa on noin 6,5 hakijaa kandidaatti- ja diplomi-insinöörikoulutuksen ja kolme pelkän DI-tutkinnon paikkaa kohti, kertoo koulutuspäällikkö Sari Stenvall-Virtanen.

– Tämä on hieno lisä turkulaiseen teekkariyhteisöön.

Biokemia tuplasi hakijamääränsä, moni muu kasvatti yli 60 prosenttia

Suhteellisesti eniten hakijamääräänsä kasvatti biokemia, johon haki 542 henkilöä, eli yli kaksinkertainen määrä verrattuna viime vuoteen, jolloin hakijoita oli 228.

Seuraavaksi eniten hakijamäärät kasvoivat italian kielessä, poliittisessa historiassa ja valtio-opissa, taloustieteessä, logopediassa sekä sosiaalitieteissä.

– Meillä on ollut jo useampana vuonna aktiivisia opiskelijalähettiläitä, jotka ovat tehneet Turun yliopiston koulutustarjontaa ja opiskelijaelämää Turussa tutuksi sosiaalisessa mediassa. Uskon, että tämä on osaltaan vaikuttanut positiivisesti hakijoiden kiinnostukseen yliopistoa kohtaan, opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -osaston päällikkö Mari Kähkönen sanoo.

Turun yliopiston hakijatilastot

Luotu 02.04.2020 | Muokattu 03.04.2020