Turun yliopisto tuo SuomiAreenaan maapallon hyvinvoinnin ja lukutaitokinkerit

29.06.2022

Miten käännämme maapallon hyvinvoinnin kohti parempaa ja miksi erot suomalaisten lukutaidossa kasvavat? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Turun yliopiston ja sen johtaman INVEST-tutkimuskeskuksen keskusteluissa SuomiAreenassa tiistaina 12.7.

Molemmat Turun yliopistolaisten tuottamat keskustelut käydään Porin asiantuntijakeskus BEPOPin lavalla tiistaina 12. heinäkuuta. Jotta maapallo voisi paremmin -keskustelu alkaa kello 13.00 ja Lukutaitokinkerit – miksi erot suomalaisten lukutaidossa kasvavat? alkaa kello 16.00.

Tutkijoiden mukaan jopa miljoonaa eläin- ja kasvilajia uhkaa sukupuutto. Turun yliopistossa tehdään monitieteistä tutkimusta, joka tähtää luonnon köyhtymisen pysäyttämiseen. Eri tieteenalojen tutkijat ovat koonneet voimavaransa yhteen löytääkseen konkreettiset keinot hillitä luonnon köyhtymistä. Tutkijoiden mukaan se onnistuu vain muuttamalla systeemiä: johtajuutta niin kulutuksessa, liiketoiminnassa kuin koko yhteiskunnassa.

Muutos ei onnistu ymmärtämällä ihmistä ja luontoa vain yhden tieteenalan näkökulmasta, siksi hankkeissa on mukana luonnontieteilijöitä, kauppatietelijöitä ja humanisteja. Ja ennen kuin muutokseen päästään, on tiedettävä, mitä ja miten kannattaa toimia. Kysymyksiin pureudutaan useissa tutkimushankkeissa, muun muassa BIODIFULissa ja BIODIFORMIssa, joiden tutkijat kutsutaan lavalle vastaamaan kysymyksiin.

SuomiAreenaan aiheesta saapuvat keskustelemaan biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari E. Sääksjärvi, yliopistotutkija Juulia Räikkönen sekä kulttuurihistorian professori Hannu Salmi. Keskustelukumppaniksi on kutsuttu Turun yliopiston alumni, europarlamentaarikko Ville Niinistö, joka on mukana myös BIODIFULin vuorovaikutusverkostossa. Keskustelun juontaa toimittaja Nuppu Stenros.

Tutkijat kertovat uusista tavoista, joilla talouden ja biodiversiteetin rajapinnalla liikkuen mietitään, miten itsen, yrityksen tai yhteiskunnan johtamisessa osataan tehdä kestävämpiä ratkaisuja. Liiketoiminta-ajattelua ja kulutuskäyttäytymistä muokkaamalla kehitetään kestävämpiä ruokajärjestelmiä ja luonnon virkistyskäytön tapoja.

Kello 16.00 Lukutaitokinkerit eloon herättävät BEPOP-lavalla INVESTIn ja Finsci-tutkimushankkeen kutsumina Turun yliopiston psykologian apulaisprofessori ja FINSCI-hankkeen johtaja Johanna Kaakinen, Tiedekeskus Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykoski, Lukeva Salo -hankkeesta äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja koordinaattori Piia Ukura, kulttuuritoimittaja Aleksis Salusjärvi, sekä opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulu- ja tiedepolitiikan vastuualueen ylijohtaja Atte Jääskeläinen. Keskustelun juontaa toimittaja Ville Blåfield.

Keskustelun innoittajana on havainto, että ero heikommin ja parhaiten lukevien välillä kasvaa. Pitääkö siitä huolestua? Mitä tutkimus kertoo suomalaisten lukutaidon tilasta? Millaiset haasteet näkyvät opetuksessa? Entä miten innostamme uusia ryhmiä lukemisen ja tutkitun tiedon pariin?

Lukutaitokinkereillä keskustellaan lukutaidon merkityksestä ja keinoista sen vahvistamiseksi. Tilaisuuden keskustelijat edustavat niin tutkimus- ja koulutusmaailmaa kuin koulun ulkopuolella tapahtuvan oppimisen kenttiä. Kaikkia yhdistää pyrkimys huomioida erityisesti heidät, jotka eivät koe lukemista tai tiedettä omakseen.

Ohjelmaa voit seurata paikan päällä Porissa tai keskustelut näet myös suorana ja tallenteena MTV Katsomosta (mtv.fi sekä MTV Katsomo -sovellus).

Luotu 29.06.2022 | Muokattu 30.06.2022