Konferenssi Suomen ja saksankielisten maiden kulttuurisuhteista 10.-11.3.2022

03.02.2022

Toinen kansainvälinen FI-DACH-konferenssi järjestetään 10.-11.3.2022 Turun yliopistossa. FI-DACH-konferenssien tavoitteena on syventää ja laajentaa Suomen ja saksankielisten maiden välisten kulttuurisuhteiden tuntemusta ja tutkimusta. Online-konferenssin ilmoittautuminen on auki 28.2.2022 saakka ja se on avoin kaikille kiinnostuneille.

Toinen kansainvälinen FI-DACH-konferenssi järjestetään 10.-11.3.2022 Turun yliopistossa. FI-DACH-konferenssien tavoitteena on syventää ja laajentaa Suomen ja saksankielisten maiden välisten kulttuurisuhteiden tuntemusta ja tutkimusta. Konferenssi on jatkoa ensimmäiselle FI-DACH-konferenssille, joka pidettiin Kölnin yliopistossa helmikuussa 2020.

Monipuolinen paletti kieli-, kirjallisuus- ja käännöstiedettä

FI-DACH-konferenssi on monitieteinen ja sen esitelmät tarkastelevat Suomen ja saksankielisten maiden välisiä kulttuurisuhteita kieli-, kirjallisuus- ja käännöstieteen näkökulmista. Konferenssin puhujat tulevat eri yliopistoista Itävallasta, Saksasta ja Suomesta.

Saksankielisen konferenssin ohjelma on julkaistu, ja se on saatavilla osoitteessa: https://sites.utu.fi/fi-dach/de/2-fi-dach-tagung-2022/programm/.

Kaksipäiväisen konferenssin ohjelmassa on yhteensä 23 esitelmää. Aiheiden palettiin lukeutuvat kirjallisuusvaihto ja kääntäminen, saksa ja suomi vieraina kielinä (oppiminen ja opettaminen), kulttuurin opettaminen, maahanmuutto ja monikielisyys, kielioppi, kielikontaktit, aatevirrat, teoshistoriat sekä ihmisen ja eläimen suhde.

Konferenssi tarjoaa kohtauspaikan, joka mahdollistaa verkostoitumisen suomalaisten saksan kielen ja kulttuurin tutkijoiden sekä saksankielisissä maissa työskentelevien suomen kielen ja kulttuurin tutkijoiden välille.

Kielikontakteista kuvailutulkkaukseen ja tieteenalahistoriaan

Konferenssin kolme pleenum-esitelmää lähestyvät kukin Suomen ja saksankielisten maiden välisiä kulttuurisuhteita eri näkökulmasta.

FT Mikko Bentlinin (Adam Mickiewiczin yliopisto, Poznan) näkökulma on historiassa. Hän tarkastelee alasaksan ja suomen kielen puhujien välisiä kohtaamisia keskiajalla sekä näiden kielikontaktien jättämiä jälkiä nykysuomeen. Alasaksa oli Pohjois-Saksan hansakauppiaiden kieli ja se oli myös osa Turun keskiaikaista akustista kielimaisemaa. Alasaksan vaikutusta suomen kieleen on tutkittu verrattain vähän.

Tenure track -professori Maija Hirvosen (Tampereen yliopisto) esitelmässä siirrytään nykyaikaan. Hänen esitelmänsä aiheena ovat viestinnän ajankohtaiset saavutettavuus- ja esteettömyyskysymykset. Esitelmä keskittyy näkövammaisia palvelevan kuvailutulkkauksen käytänteisiin Itävallassa, Saksassa ja Suomessa sekä niiden käynnissä olevaan tutkimukseen.

Kolmannen pleenumin pitää professori Marja Järventausta (Kölnin yliopistosta). Hänen tieteenalahistoriaan keskittyvä esitelmänsä luo katsauksen Suomen ja saksankielisten maiden kulttuurisuhteiden tutkimukseen ja sen haasteisiin suomalaisessa germanistiikassa ja saksalaisessa fennistiikassa.

Online-konferenssi on avoin kaikille kiinnostuneille

Pandemian vuoksi konferenssi järjestetään online-tapahtumana, joka pidetään Zoomissa. Konferenssi on maksuton ja se on avoin kaikille kiinnostuneille. Mukaan voi tulla koko konferenssin ajaksi tai kuuntelemaan vain valikoituja esitelmiä.

Osallistuminen edellyttää ilmoittautumista. Sähköinen ilmoittautumislomake on auki 28.2.2022 saakka ja löytyy osoitteesta: https://sites.utu.fi/fi-dach/de/2-fi-dach-tagung-2022/anmeldeformular/. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille.

Konferenssin verkkosivut >

FI-DACH-konferenssi on kansainvälisen FI-DACH-tutkimusverkoston keskeisin tapahtuma. Turun yliopiston saksan kielen oppiaine lukeutuu vuonna 2019 perustetun verkoston perustajajäseniin. Verkoston pyrkimyksenä on avata uusia näkökulmia Suomen ja saksankielisten maiden väliseen kulttuuriseen vuorovaikutukseen ja niiden tutkimukseen.

Lisätietoja:

Saksan kielen professori Leena Kolehmainen